(20-Jan-2025, 05:01 PM)ZoefZoef schreef: Ik ben eigenlijk na bovenstaande reacties wel benieuwd naar het trainingsadvies van @365cycle dan als ervaren velonaut.Dat wil ik wel geven.
Zelf houd ik totaal niet van binnen fietsen of hardlopen. Op een loopband, rollenbank of Zwift-setup zal je me dus niet snel vinden.
Dat gezegd hebbende... het ontbreekt me nu aan tijd, maar eigenlijk zou ik wel competitiever willen zijn in wedstrijden. Zeker nu, nu ik minder kilometers maak (werk veel vanuit huis en heb geen relatie over 100 km afstand), zit er een stuk potentieel in mijn lijf dat onbenut is, mijn huidig FTP is zo'n 60 a 70% van wat het vermoedelijk kan zijn.
Kortgeleden wilde ik hier eens gericht op gaan trainen met behulp van een trainingsschema van Garmin. Je moet hiervoor dan een plek uitzoeken waar je je echt even flink kan uitleven, want ik zei het eerder al eens; maximaal presteren in druk verkeer vind ik niet verantwoord.
De plekken waarop dat kan zijn zeer beperkt.
De intervaltraining die Garmin me liet doen bestond uit segmenten van 20 seconden doelvermogen 730W. Dat is behoorlijk veel vermogen, en dan je twee keuzes hebt;
- Beginnen vanuit stilstand. Gevolg is dan dat je met flink power op de pedalen moet gaan opschakelen (BAM!), óf je moet fors meer vermogen trappen en even inhouden op het schakelmoment. Het ene is slecht voor de fiets, het andere is slecht voor je training.
- Beginnen op snelheid. Dit heb ik geprobeerd, en een prettige snelheid om niet heel veel te hoeven schakelen is beginnen vanaf 45 km/h. Dan krijg je twee andere problemen: Je herstelt niet echt tussen de intervals door omdat je nog best fors moet trappen om tempo te houden (dus slecht voor je training), en met 730W loopt de snelheid echt heel fors op: bij m'n laatste poging haalde ik 68 km/h. Er zijn weinig plekken waar dat soort snelheden + beperkt denkvermogen i.v.m. een hoog stressniveau verantwoord zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.