Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trainen op een rollenbank?
(, 12:23 PM)Hardloper schreef:
(, 12:01 PM)Roepers schreef: Er zijn toch van die programma's waarop je zo'n fietstrainer voor een een groot televisiescherm kan zetten en dan als het waren door een landschap heen fietst? Of in combinatie met 3D simulatie?

Groet,

Marco
Zwift heet het dacht ik, niet mijn ding. Maar het kan inderdaad en volgens mij heb ik zelfs weleens 3D modellen gezien van ligfietsers in dat programma. Zag wat screenshots bij de personen die ik volg op Strava. Of je ook een velomobiel in dat landschap kan plaatsen, weet ik dan weer niet.

Het heet inderdaad Zwift, of Rouvy, of Bkool, of... er zijn er meer, maar Zwift is met enige afstand de grootste. Dat heeft als pluspunt dat er heel veel events zijn (rides, races, group workouts, voor het komende uur zie ik er 15 verschillende, en Bianca zit nu in een ride met 700+ fietsers) voor wie het leuk vindt om groepsgewijs virtueel te fietsen, en dat je nooit (zeker in de winter niet) alleen je 'soloritje' hoeft te fietsen in de virtuele wereld. Er zijn altijd anderen om je te inspireren net even harder te trappen op dat heuveltje, of toch even aan te zetten voor dat sprintje. Of toch een keer die virtuele Alpe d'Huez (Ventoux, Stelvio, Fuji, Trollstigen etc.) opfietsen, of proberen je eigen tijd op zo'n segment aan te scherpen. Door telkens dat soort 'microbeloningen' in te bouwen hou ik het in ieder geval veel en veel langer uit op de binnenfiets. Een uurtje 30-40 km wegtrappen is geen enkel probleem. Twee minuten 'zinloos' trappen wanneer de trainer niet wil connecten voelt daarentegen erg lang...

Hier in huis een paar direct drive (dus met de fietsketting direct op de cassette van de trainer, zonder achterwiel in de fiets) trainers, een Elite Kura en een Elite Zumo, beide niet meer te krijgen. Als de mijne het morgen opgeeft (euh, 8 jaar oud inmiddels) zou ik nu een Elite Avanti kopen denk ik. Tacx maakt ook hele mooie, maar ietwat prijziger, en Decathlon heeft een paar heel betaalbare opties. Daarbij een aantal ventilatoren (ja, ook in de winter bij 12° op zolder, het wordt echt vanzelf warmer...) en op beide trainers een racefiets (net zoals hurricanes tegenwoordig bijna te geef op marktplaats). Ik heb wel eens overwogen een Baron op mijn trainer te zetten, maar nooit daarwerkelijk de moeite genomen die Baron naar zolder te slepen (op zich is een fiets wisselen nog geen kwartiertje werk).

Gegeven die ventilatoren: een velomobiel op een stationaire trainer lijkt (ook) mij een verschrikking. Nog even afgezien van het feit dat de 'direct drive' optie dan wel wat lastiger wordt, en 'wheel on' trainers zijn wat minder betrouwbaar en (nog) lawaaiiger. Een trike zou m.i. best moeten kunnen.

En nee, er zit geen virtuele ligfiets of velomobiel in Zwift, dus je zult het met een plaatje van een racefiets / gravelbike / TT / MTB of handbike moeten doen. Gegeven het snelheidvoordeel van velomobielen schat ik dat die er ook precies nooit zullen komen, Zwift probeert redelijk waarheidsgetrouw te zijn (maar dan met perfect glad asfalt en perfect op spanning staande bandjes...) maar het is natuurlijk leuker als een type fiets niet te ver boven de rest uitsteekt.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
Trainen op een rollenbank? - door M5 559 Rijder - 20-Jan-2025, 12:32 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Cygnus - 20-Jan-2025, 01:56 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door ZoefZoef - 20-Jan-2025, 03:24 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door 365cycle - 20-Jan-2025, 03:27 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door datakneder - 20-Jan-2025, 04:10 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door 365cycle - 20-Jan-2025, 04:30 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door ZoefZoef - 20-Jan-2025, 04:22 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door ZoefZoef - 20-Jan-2025, 05:01 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Niels van der Wal - 20-Jan-2025, 05:14 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Veloquest - 20-Jan-2025, 05:58 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door ZoefZoef - 20-Jan-2025, 05:34 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Fietsbennie - 20-Jan-2025, 07:05 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Willeke_IGKT - 20-Jan-2025, 07:13 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Wim -de roetsende - 20-Jan-2025, 07:53 PM
RE: Trainen op een rollenbank? - door Arend-Jan - 11 uren geleden
RE: Trainen op een rollenbank? - door voodoo - 11 uren geleden
RE: Trainen op een rollenbank? - door Tijanus - 8 uren geleden
RE: Trainen op een rollenbank? - door voodoo - 7 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Bij Taxc directdrive...voodoo — 11:15 PM
Er zijn toch van...Tijanus — 10:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
.. ik ben blij d...ZoefZoef — 10:45 PM
Foto's Fietsbennie
Ik zweer ook bij van...PieterTrapt — 08:35 PM
Ik heb afwisselend d...voodoo — 08:11 PM
Deze velonaut klimt ...Arend-Jan — 07:56 PM
Foto's Fietsbennie
Hier had ik ook wa...Lopopodium — 05:34 PM
Heb de adverten...Gideonaut — 05:26 PM
Heb de advertenti...ZoefZoef — 01:48 PM
Ik ben eigenlijk n...365cycle — 01:20 PM
De Beul van Bafang: complete E-assist ki...
TKA: Een zeer sterke...365cycle — 12:31 PM
Er zijn toch van d...Hardloper — 12:23 PM
Er zijn toch van die...Roepers — 12:01 PM
3x Schwalbe Marathon Winter zgan
Zijn ze toevallig ...Wim -de roetsende — 08:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
.. ik ben blij dat...Wim -de roetsende — 07:58 PM
Trainen velonouten...Wim -de roetsende — 07:53 PM