25-Jan-2025, 08:02 AM
(25-Jan-2025, 12:13 AM)Tijanus schreef: Om het geheel te kunnen laten werken zijn twee zaken cruciaal:
-Kooilengte (als je nu lang (nodig) hebt, wil je weer een lange kooi terug, ander krijg je problemen aan de uiteinden van je cassette.
-Cable pull ratio: de verhouding tussen cable pull (dus het verschil in kabellengte tussen twee versnellingen op je shifter) en de zijdelingse beweging van de achterderailleur.
Helaas is de cable pull van de GX-10 serie iets wat SRAM 'Exact Actuation' noemt, en de GX-11 gebruikt 'X-actuation'. Dat lijkt qua term (m.i.) pijnlijk veel op elkaar, maar is helaas niet uitwisselbaar. De cable pull ratio van de GX-11 zou 1,12 moeten zijn, en van de GX-10 zou 1,3 moeten zijn. De 'zou' is hier gebruikt omdat SRAM nogal mistig is in haar specificaties (meh, zoals in de naamgeving) en het dus uit een secundaire bron komt. De kers op de taart is dat de GX-12 door SRAM ook 'X-actuation' genoemd wordt, maar een cable pull ratio van 1,02 heeft.
Soms vraag je je af of in die SRAM fabriek de helft van het personeel metrisch werkt en de andere helft imperial...
Maargoed, je zult dus om een vervangende GX-11 derailleur uit moeten.
Tijsnus, dank voor je waardevolle info en tips! Ik had zelf ook al het idee dat het niet zou werken met een ander type derailleur dan er nu op zit of een compatibel opvolger, vandaar dat ik het uit probeer te zoeken, als ik de kooilengte heb, kan ik wel kopen met deze info.
Freek