(23-Jan-2025, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...075/page-7
de foto's zijn niet super maar het ziet er aardig gelikt uit. Ik doe het hem niet na.
De foto's zijn inderdaad gewoon slecht. Dat krijg je wanneer je gsm een paar honderd euro gekost heeft :-) Veel filmpjes op youtube kijken, het voorebreiden van de velomobiel (dwz met klei + vloeistof alle contaminaties eraf halen), wassen (niet met wasshampoo want veel van die producten laten een beschermlaagje achter), dus gewoon met een ontvetter. In mijn geval heb ik een spray op basis van alcohol gekocht in een doe-het-zelf-zaak, door menig youtubers aangeraden.
Voor het installeren van de folie (3M 2080) zelf heb ik P&S triple S cleaner gekocht, 50 meter knifeless tape, een setje met handige tools en mesjes via bol.com (amper 17 € voor heel de set) en een goedkoop heteluchtpistool van de Lidl (ik verwarmde meestal tussen 100 en 120 graden maar dat ding kan je instellen per 20 graden). Veel van die goedkopere pistolen kan je maar in een paar standen zetten, belangrijk is dus wel dat je aan 100 graden raakt. Met 5 meter folie erbij betaalde ik bijna 300 € minder dan het laten spuiten met plasti-dip. Ik had zelfs ergens nog een 1-dags cursus kunnen boeken voor 350 € waardoor de prijs in vergelijking met het plasti dip ongeveer evenveel kostte. Wellicht komt dat er nog wel eens van.
Wat het plasti dip betreft, zou ik dit in geen geval aanraden, zelfs wanneer het op het eerste zicht goed gedaan is kwam de gele kleur al snel piepen aan de randen waar het racedak op rust. Mij lijkt het dat tijdens het rijden op slechte tarmac dat dak lichtjes schuifelt (het dak sluit ook niet 100% goed aan heb ik de indruk) waardoor het eigenlijk geen verrassing is. Maar erger is dat de spuiter de onderkant (net onder de rand) een kleine laag had gegeven, waardoor je dat er met de hand niet afkrijgt. Zelfs met een speciaal product, het laten inwerken en eraf spuiten werkte niet. Waarschijnlijk omdat ik een spuit gebruikte om planten te vernevelen dan wel een hogedrukspuit te gebruiken. Maar een hogedrukspuit op een velomobiel, ik weet het niet. Zij die denken dat plasti dip een pak gewicht toevoegt, bij mijn Snoek was dat nog geen 600 gram.
Voor het wrappen en knifeless tape kan ik zeggen dat ik het ook nog niet onder de knie heb, de truck die ik meestal doe is zorgen voor langere overlappingen. Een klein scheurtje met een mes aan het begin van de folie kan helpen om de draad er sneller door te trekken. De bedoeling is steeds om een stukje aan de achterzijde van de tape los te peuteren om vervolgens een snok te geven aan de draad, ik zorg er meestal voor dat ik voldoende speling heb (de tape steekt nog zeker 10 centimeter of meer uit vanonder de folie). Lastig uit te leggen zo, maar er zijn voldoende filmpjes beschikbaar op youtube. Het probleem dat ik bijna altijd heb is dat de draad in plaats van door de tape links of rechts onder de tape vandaan komt, en je eigenlijk een snok moet geven door de folie zelf. Dat lukt in 8 van de 10 gevallen aardig, zelfs al doe je het niet op die manier.
Moest ik hem opnieuw wrappen zou ik voor de zijkant wellicht werken met langere stukken maar smaller. En dan hulp inschakelen van een vriend, alleen is dat eigenlijk niet te doen. Vandaar heb ik vaak kortere stukken gebruikt. De overlappingen zie je vanop afstand amper of niet, enkel van dichtbij.
(28-Jan-2025, 04:34 PM)365cycle schreef: Volgens mij gaan we een beetje offtopic...
Om eens helemaal terug te gaan naar het begin, want ik zie nu dat ik eigenlijk nooit echt gereageerd heb:
Citaat:Wie heeft ervaring met zoiets?Ik! De pijnlijk roze SL die in allerlei races en meetings voorbij komt was oorspronkelijk geel. Ik heb die fiets technisch gerepareerd...
Citaat:Welke bedrijven kan ik daarvoor benaderen?...en daarna laten spuiten bij Alex van Vliet Autoschade in Nieuwerkerk a/d IJssel (ook wel bekend als MotorPaint Zuidplas).
Zij zeggen waar het op staat: ik had de fiets blijkbaar belabberd voorbereid op spuiten, en men was niet te bang om dat te delen - gelukkig, want daardoor kan ik ervoor kiezen om hen het werk te laten verbeteren met een beter resultaat tot gevolg!. Daarnaast werken ze zo milieuvriendelijk mogelijk, en hebben ze ervaring met composieten (er stond toen bijvoorbeeld een BMW 3-serie E30 met een koolstofvezel dak!).
Het resultaat is mijns inziens echt prachtig geworden. Ook na een jaar trekt die knalroze Milan ook in gezelschap van andere velomobielen heel veel aandacht.
Citaat:Wat zijn de kosten daarvoor?Ik wil de spuiter niet op een prijs vastpinnen maar ik was duidelijk minder kwijt. Het was het geld mijns inziens meer dan waard.
Ik heb dit bij aanschaf bij velomobiel.nl al eens laten vallen en daar kwam dat destijds op zo'n 2000 euro voor volledige goede aanpak.
Ik wil me trouwens publiekelijk excuseren tegen jou. Ik zag dat ik je geen privé-bericht kon sturen, dus doe ik het op deze manier. Nu ik de veertig voorbij ben, en de kans ooit bestaat dat we elkaar tegenkomen met de velomobiel, zou het jammer zijn dat er een negatieve sfeer hangt. In wezen ging de hele discussie eigenlijk nergens over. Ik heb nog steeds een groot werkpunt, en dat is mezelf beheersen en normaal te reageren. Hetzelfde is eigenlijk van toepassing naar datakneder en Wim.
Het besef bij mij is er trouwens zeker dat om echt progressie te maken en sneller te worden, training cruciaal is. Die filmpjes op youtube tegen wielrenners stelden weinig voor, ik heb dat kanaal veiligheidshalve maar verwijderd. Ik heb al een tijdje alle materiaal in huis om gericht te trainen maar sukkel weer met een enkelblessure (al zit ik wel drie-vier keer werk week in de gym om calisthenics te trainen).
Cars, een forumlid op het Duitse forum wilde binnenkort wel wat samen trainen (zijn voorstel), richting Middelburg. Het zou fijn zijn als jij daar ook eens zin in hebt.