(6 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Er gaan stemmen op om overal de fiets uit de voorrang te halen op rotondes, ik ben meer voor fietsers overal voorrang, heb je ook eenduidigheid.
En een maximale hoogte voor de bulten in het midden van rotondes zodat je verkeer aan kan zien komen.
Wanneer ik met de Snoek in Nederland rijd vind ik het prima om te wachten bij oversteekplaatsen voor autoverkeer, dat voorrang heeft op fietsers. Je legt met andere woorden een deel van de verantwoordelijkheid bij diegene die het meeste kans heeft op een ernstig letsel. In België maak ik altijd oogcontact, of wacht ik tot de wagen stopt en teken doet van over te steken. Wanneer ik dan zelf met de wagen rijd en fietsers/voetgangers kruis, krijg je de helft van de tijd een vriendelijk bedankje, maar vaak niets. Sommigen steken over zonder nog maar te kijken. Had ik dat laatst zelf geprobeerd, was ik overreden door een lijnbus. Dan lig je daar met je voorrang. Mensen met zwarte jassen (ik draag er ook 1) en zwarte broek zie je 's avonds bijna niet wandelen. Zelfs al is de oversteekplaats in kwestie verlicht en duikt men plots vanachter een wagen tevoorschijn, moet je zelf ook 2 keer nadenken.
Ik zie dagelijks fietsers netjes in orde met fluovestjes en verlichting, maar evengoed zonder verlichting. Stel je jezelf dan even alle voetgangers voor die 9 van de 10 geen fluo dragen of verlichting. Ja, kleine kinderen wel, die dragen dat meestal. Maar naarmate zij ouder worden, vinden velen dat stom (ik hoorde het laatst van een vrouw die in de bakker werkte en 3 kinderen had, waarvan de 2 oudsten die 'stomme' vestjes niet meer wilden dragen).
In het geval van deze wielrenner wil ik geen oordeel vellen, maar zelfs al heb je voorrang, ga je die toch niet nemen als je geen absolute zekerheid hebt. Met een mastodont van een vrachtwagen of een bus loopt het sowieso slecht af. Vlakbij mijn ouders waar we wekelijks gaan mountainbiken is een veertienjarig meisje doodgereden door een bus. De buschauffeur werd verblind door een tegenligger en flashte hierbij met zijn grootlichten, waarbij 2 meisjes dachten dat de bus hen wilde laten oversteken. Ik praat het gedrag van de busschauffeur zeker niet goed, die had feitelijk altijd moeten vertragen bij een gevaarlijkse oversteekplaats maar het heeft mij wel doen beseffen dat ik altijd zal stoppen bij oversteekplaatsen, zelfs al heb ik voorrang.
Tegenwoordig werken verkeerslichten hier zodanig dat fietsers en voetgangers op een afzonderlijk tijdstip kunnen oversteken, nooit samen met autoverkeer. Dat is een goede zaak.