(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Het is belachelijk dat mensen die lopen of fietsen fluor hesjes zouden moeten dragen maar mode met fellere kleuren voor jassen is wel wenselijk.
In dit geval gaf de fietser aan op de rotonde te willen blijven en begreep de automobilist dat niet, mogelijk wel even vaart geminderd. Dat is een collega van mij ook overkomen met ook een ongeval tot gevolg en hem eigenlijk gestopt met fietsen op de racefiets daardoor.
Ik geef alleen maar aan dat wanneer je de volledige verantwoordelijkheid legt bij 1 bepaalde groep dit zeker al niet leidt tot een veiliger verkeer. Als je geen automobilist bent is dat heel moeilijk te begrijpen.
Ik rijd dagelijks met mijn wagen en heb onlangs bijna een fietser aangereden. Mevrouw reed zonder verlichting rond in het zwart gekleed en moest mij voorrang verlenen. Ik schrok me een ongeluk toen ik zag dat er een fietser plots opdook. Toen ik verhaal wilde halen stopte mevrouw plots en zette haar licht aan. De reflex om bij het opstappen je lichten aan te zetten was kennelijk teveel gevraagd.
Op het Duitse forum is er ook zo'n topic, wat is er vandaag met je gebeurd op de weg. Ik zou ook eens een dashcam in mijn wagen moeten steken en verhalen beginnen delen. Het leven zoals het is langs beide kanten. En ik ben dan zelf fietser! Ik voel mij tien keer veiliger op een 50 of 70-baan met autoverkeer dan op het jaagpad tussen wielrenners en fietsers.
(5 uren geleden)GertBr schreef:(6 uren geleden)365cycle schreef: ...kijk voor de grap eens wat we tegenwoordig kunnen met camera's...
Ik stond laatst naast een vrachtwagen "zonder" spiegels en vond dat best eng. Ik probeer bij het passeren, oversteken, inhalen, enz... (soms ook via de zijspiegels) oogcontact te maken met de chauffeur...
Door dat oogcontact te maken heb je toch een zeker gevoel van veiligheid? Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom iemand daar geen zin in zou hebben. En nog steeds gebeuren er dagelijks ongelukken met dodehoekongevallen etc. Allemaal vermijdbaar als je beide oplet.