Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Getuige van aanrijding wielrenner
#25
(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Daar ben ik het niet mee eens.

Vrachtwagens zijn duur in aanschaf en moeten zichzelf terugverdienen en een paar cent voor de zaak overhouden.
Laten we het eens zakelijk benaderen: Als jij een beoogde 10.000 stuks van een setje camera's kan verkopen voor €1500 per stuk vind ik het nog best een interessante businesscase om me in te verdiepen.

Ik denk dat die 10.000 alles behalve onrealistisch is om te verkopen, en de €1500 als verkoopprijs voor een set evenmin. 
Er zit een stukje schoonheid in onze huidige wetgeving, en dat gebaseerd is op EU-wetgeving:

EU schreef:Voor vrachtwagen met oplegger (vrachtwagencombinatie) mag de maximale lengte 16,50 meter zijn. Een vrachtwagen met aanhanger mag maximaal 18.75 meter zijn. Bij LZV's (Lange Zware Voertuigen), is de maximale toegestane lengte 18,75 meter.
Behalve dat vrachtwagens vrijwel zonder uitzondering tegen de maximum afmetingen aan zitten hebben ze ook nog vrijwel allemaal dezelfde basisvorm. Dat maakt kalibratie van een dergelijk camerasysteem relatief eenvoudig. 

En over die prijs: Alles is duur. Vrachtwagens ook. Diesel kost nu iets van €1,70 per liter. Alleen de brandstofkosten voor zo'n vrachtwagen rijden zijn al zo'n 50 cent per kilometer. Ik vind zo'n bedrag voor een camerasysteem dan eigenlijk gewoon heel erg meevallen.

(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Dit gebied rondom de auto in beeld, is mooi werk. 

Ik ben wel benieuwd wat die camera gaat doen als je er een fietsendrager of aanhanger of caravan erachter knoopt.
Ik niet. Voor zowel Volvo als een vrachtwagen is dat een kwestie van code aanpassen.

(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Wat ik wil zeggen is, stel er bestaat een camera die achter de oplegger, en naast de oplegger kan kijken? 

 En deze camera's, "zien" die wat voor soort oplegger erachter hebt? City of 3 asser of misschien wel een LZV (2 aanhangers)?

Kunnen deze camera's zien welke kant de oplegger stuurt als je het materiaal achteruit gaat naar een laaddock?
Idem hier: De stuurhoek is voor iedere moderne vrachtwagen uit te lezen. Zo niet, dan is het nog wel te realiseren door de relatieve positie van de verschillende camera's op de vrachtwagen ten op zichte van elkaar te registreren. Die op de cabine draaien dan namelijk in een andere richting dan die op de oplegger. 

(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Al zou deze camera's bestaan, wat ik nog betwijfel, voordat je al het materiaal wat rondrijdt ermee uitgerust hebt of vervangen hebt door nieuw materiaal ben je wel even verder.
Het is een kwestie van toepassen van reeds bestaande technologie, en het doen van de juiste investering. Eén dode fietser kost een transportbedrijf heel wat meer dan €1500, het zou me niets verbazen als de daadwerkelijke kosten daarvan ergens tussen het 50- en 100-voudige liggen.

(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Plus heb je nog te maken met chauffeurs, al dan niet met leesbril, vermoeid, of situatie thuis, die moeten een gebied in de gaten houden wat denk ik 5 a 10 keer zo groot is dan dat gebied rond de volvo.
Ten eerste: dat is hun beroep. Ze kunnen er dus maar beter goed in zijn.
Ten tweede: hoe denk je dat dat makkelijker gaat? Door vantevoren op te letten wat er je dode hoek in- en uitschuift? Of door vlak nadat je je knipperlicht inschakelt even een snelle blik op een schermpje dat de boel van boven weergeeft te werpen voordat je instuurt?

(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Niet verkeerd bedoeld maar ik nodig je graag keer uit om keer naast me te zitten om allerlei situaties te bekijken waar en hoe het mis kan gaan met de dode hoek.
In een vrachtwagen? Daar heb ik al eens gezeten. Ook weleens geprobeerd er één te parkeren.
Hoeveel chauffeurs er ook over vertellen... het is niet mijn dode hoek. Ik ga niet in die dode hoek staan of fietsen wanneer er een vrachtwagen rijdt, en ik leer mijn kind om dat ook niet te doen. Het zou echter zo kunnen zijn dat een ander kind of zelfs een volwassene dat wél doet. En nee, mijns inziens kan je jezelf dan niet van een schuldgevoel af praten door "ja maar hij zat in m'n dode hoek" te zeggen. Daarmee zeg je als chauffeur/transporteur namelijk impliciet dat dode zwakke verkeersdeelnemers een ingecalculeerd risico zijn in je beroep.

(6 uren geleden)Fietsbennie schreef: Tuurlijk ben ik een fietser, maar ik heb enorm respect voor vrachtwagens en berijders, zeker wat ik allemaal gezien heb blijf ik er met de fiets uit de buurt, en laat ik ze graag voorgaan.
Ik ook, maar dit lijkt me totaal niet relevant in dit gesprek. Het gaat om dat moment dat jij even niet oplet en je ineens op een vervelende plek bevindt, naast/voor/achter een voertuig met beperkingen.

Nog zo'n goed voorbeeld van een risico voor vrachtwagenchauffeurs, dat met de hedendaagse technologie gewoon niet mogelijk zou moeten zijn. Dat het wél kan is een gebrek aan investeringen in de voertuigen.

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Getuige van aanrijding wielrenner - door 365cycle - 5 uren geleden

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Martin van Mourik, 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Getuige van aanrijding wielrenner
Heftig Martin! Moe...Martin van Mourik — 01:33 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb de gegevens...Lopopodium — 12:43 AM
Getuige van aanrijding wielrenner
Ik vind dit nogal ...365cycle — 12:15 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beide ogen slech...ZoefZoef — 11:58 PM
Medeliggers onderweg
Vanochtend de voor m...blokdoorn — 11:29 PM
Ervaringen met de Bülk
Nogmaals een warm we...365cycle — 11:20 PM
Ervaringen met de Bülk
Hallo, beste mensen ...Alain De Maesschalck — 10:43 PM
Getuige van aanrijding wielrenner
Toch is het wel logi...blokdoorn — 10:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben niet blij omd...Bob Hagendijk — 10:32 PM
Banden, banden en nog eens banden
De standaard Snoek...Hoekie — 10:18 PM
Getuige van aanrijding wielrenner
Ten eerste: dat is ...melle z — 08:58 PM
Getuige van aanrijding wielrenner
Daar ben ik het ni...365cycle — 08:51 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij de DF is het i...Wim -de roetsende — 08:50 PM
wat ze zeggen
Ik kwam vandaag een ...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Banden, banden en nog eens banden
Een 32-406 scheelt ...Arend-Jan — 08:04 PM
Getuige van aanrijding wielrenner
Tuurlijk ben ik ee...datakneder — 08:00 PM
Getuige van aanrijding wielrenner
De dode hoek besta...Fietsbennie — 07:41 PM