Dat quoten lukt me hier minder goed dan op het Duitse forum Dan doen we het maar op een andere manier.
@365 cycle
Kwaad opzet lijkt me een verkeerd soort woordgebruik, ik zou het eerder noemen onwetendheid. Om je een voorbeeld te geven, vandaag stond ik te wachten aan treinsporen, de bareel ging open en het autoverkeer kon doorrijden. Komt er toch alsnog van links een man en moeder met bakfiets + kinderen me de pas afsnijden om snel mee de treinsporen over te steken. Ze stonden op een plek met haaientanden, wat betekent dat zij verplicht voorrang moeten verlenen. Veel mensen hebben gewoon geen geduld of kennis van de regels, denk ik (dit gebeurt trouwens vaak tussen autobestuurders onderling en is niets nieuws eigenlijk). Maar het is toch frappant dat je als zwakke weggebruiker de regels ook aan je laars lapt. Heeft dit misschien toch te maken omdat veel fietsers geen rijbewijs hebben? Veel jongelingen hebben ook totaal geen basis van de verkeersregels meegekregen. Dat überhaupt enkel kleine kindjes veelal met alles in orde zijn, zegt veel.
In mijn geval met de fietster zonder voorlicht kwam ik van rechts en pakte dusdanig mijn voorrang, ik zag ook gewoon niets aankomen op het eerste zicht. Als daar een fietser had gereden met verlichting was de kans groot dat ik mijn voorrang had afgegeven. Maar in dat scenario was die fietser mij ook meteen opgevallen vanwege diezelfde verlichting. Heb je geen verlichting, moet je er niet vanuit gaan dat ik jou maar gezien moet hebben. Een rechter die oordeelt dat ik een zwakkere weggebruiker maar moet gezien hebben en allesbehalve scherp was in die situatie mag zijn diploma meteen afgeven. Met regelmaat zijn hier controles door politie en rijd je daar 's ochtends of 's avonds zonder verlichting of reflectoren heb je een boete aan je broek (niet meer dan normaal).
Ik gedraag me veelal hetzelfde met mijn MTB als met de Snoek in het verkeer. Ik ga er altijd vanuit dat andere bestuurders mij niet gezien hebben en wacht tot men daadwerkelijk vertraagt. Laatst was er op het Duitse forum een forumlid die zei dat ik maar niet achter lage struiken moest rijden, alsof ik dat te kiezen heb. Wanneer ik daar rijd, een smal fietspad met struiken tussen fietspad en autoweg rijd ik aan een gangetje van 15-20 km/u en stop aan elk kruispunt. Heb ik voorrang, wacht ik nog steeds tot ik absolute zekerheid heb. Een afslaande auto kan mij in de Snoek nooit gezien hebben, ik kom vanachter een lage struik tevoorschijn. Eigenlijk zou het veiliger zijn om meteen de autoweg op te rijden, waar een maximum snelheid van 50 km/u geldt, alleen betekent dit dat ik nog steeds van achteren die struiken de baan op moet draaien. En dan zou ik feitelijk meteen de gaskraan moeten opendraaien, waar ik in het begin van mijn training absoluut geen zin in heb.
Of ik ooit een aanrijding met auto heb meegemaakt? Zeker wel, met mijn Baron X-low (Optima). Een bus versperde een deel van het fietspad waarachter een wagen stond. Ik besloot de auto en bus links in te halen. De regel zegt volgens mij dat je een bus nooit mag inhalen, maar in deze situatie zouden we het beide gedaan hebben. Net op het moment dat ik de wagen passeer gaat die auto zelf naar links zonder richting aan te geven en rijdt me aan. Mijn achterwiel zat gekneld tussen zijn voorbumper. Om een lang verhaal kort te maken, mijn fietsframe bleek achteraf geraakt te zijn en deed hiervan aangifte bij de politie. Het vervolg was een eindeloze briefwisseling tussen advocaten, waarbij de bestuurder van de wagen verklaarde dat ik tegen zijn voorwiel was gereden. "Ik draaide mijn stuur naar links en plots kwam er een fietser op mijn voorwiel gereden". Tim Biesemans, ligfietsverdeler heeft destijds een verklaring opgemaakt waaruit blijkt dat dit onmogelijk is. Ik heb dit zelfs proberen na te spelen. Zelfs met mijn schouder tegen de deur van een wagen kan ik nooit tegen een gedraaid voorwiel aanrijden. De wagen stond uit de verklaring ook stil, en was nog niet in beweging. Hoe kan het dan dat mijn achterwiel gekneld zat tussen zijn bumper? Ik heb de zaak uiteindelijk verloren, wegens onvoldoende bewijs. Maar volgens mij omdat ik een ligfiets reed en die zijn toch o zo gevaarlijk. Ohja, in de auto zaten 2 bejaarde koppels. Zij moeten maar leven met het feit dat ze daar mogelijks een kind hadden doodgereden, want ik was toen een jaar of 18. Dat ze uiteindelijk ook nog verklaarden hun richtingaanwijzer gebruikt te hebben heeft mijn vertrouwen in de mens voor een groot deel weggenomen. Ken je de film Dumb & Dumber waarbij Jim Carrey vraagt aan een oude dame om even op zijn spullen te passen? Dat dus.
Wanneer ik met de Snoek op het jaagpad rijd, heb ik al een keer of 10 meegemaakt dat een fietser zich op mijn deel van de weg bevindt en vol in de ankers moet. Dat maak je dus echt niet mee op een autobaan. Mijn beoordeling gaat dus puur over het feit dat mensen niet rechts kunnen rijden met de fiets. Lane-assist zou niet misstaan bij vele fietsers, of een irritante biep die om een 10 seconden melding doet dat je rechts moet rijden.
Een ongeval gebeurt alleen wanneer beide partijen onvoldoende rekening houden met onverwachte situaties en wanneer beide niet opletten. Laten we met z'n alle proberen zo vaak mogelijk voldoende rekening te houden met onverwachte situaties, en zo goed mogelijk op te letten.
Dit vat het eigenlijk allemaal goed samen, en is wat ik bedoel vanaf het begin.
@365 cycle
Kwaad opzet lijkt me een verkeerd soort woordgebruik, ik zou het eerder noemen onwetendheid. Om je een voorbeeld te geven, vandaag stond ik te wachten aan treinsporen, de bareel ging open en het autoverkeer kon doorrijden. Komt er toch alsnog van links een man en moeder met bakfiets + kinderen me de pas afsnijden om snel mee de treinsporen over te steken. Ze stonden op een plek met haaientanden, wat betekent dat zij verplicht voorrang moeten verlenen. Veel mensen hebben gewoon geen geduld of kennis van de regels, denk ik (dit gebeurt trouwens vaak tussen autobestuurders onderling en is niets nieuws eigenlijk). Maar het is toch frappant dat je als zwakke weggebruiker de regels ook aan je laars lapt. Heeft dit misschien toch te maken omdat veel fietsers geen rijbewijs hebben? Veel jongelingen hebben ook totaal geen basis van de verkeersregels meegekregen. Dat überhaupt enkel kleine kindjes veelal met alles in orde zijn, zegt veel.
In mijn geval met de fietster zonder voorlicht kwam ik van rechts en pakte dusdanig mijn voorrang, ik zag ook gewoon niets aankomen op het eerste zicht. Als daar een fietser had gereden met verlichting was de kans groot dat ik mijn voorrang had afgegeven. Maar in dat scenario was die fietser mij ook meteen opgevallen vanwege diezelfde verlichting. Heb je geen verlichting, moet je er niet vanuit gaan dat ik jou maar gezien moet hebben. Een rechter die oordeelt dat ik een zwakkere weggebruiker maar moet gezien hebben en allesbehalve scherp was in die situatie mag zijn diploma meteen afgeven. Met regelmaat zijn hier controles door politie en rijd je daar 's ochtends of 's avonds zonder verlichting of reflectoren heb je een boete aan je broek (niet meer dan normaal).
Ik gedraag me veelal hetzelfde met mijn MTB als met de Snoek in het verkeer. Ik ga er altijd vanuit dat andere bestuurders mij niet gezien hebben en wacht tot men daadwerkelijk vertraagt. Laatst was er op het Duitse forum een forumlid die zei dat ik maar niet achter lage struiken moest rijden, alsof ik dat te kiezen heb. Wanneer ik daar rijd, een smal fietspad met struiken tussen fietspad en autoweg rijd ik aan een gangetje van 15-20 km/u en stop aan elk kruispunt. Heb ik voorrang, wacht ik nog steeds tot ik absolute zekerheid heb. Een afslaande auto kan mij in de Snoek nooit gezien hebben, ik kom vanachter een lage struik tevoorschijn. Eigenlijk zou het veiliger zijn om meteen de autoweg op te rijden, waar een maximum snelheid van 50 km/u geldt, alleen betekent dit dat ik nog steeds van achteren die struiken de baan op moet draaien. En dan zou ik feitelijk meteen de gaskraan moeten opendraaien, waar ik in het begin van mijn training absoluut geen zin in heb.
Of ik ooit een aanrijding met auto heb meegemaakt? Zeker wel, met mijn Baron X-low (Optima). Een bus versperde een deel van het fietspad waarachter een wagen stond. Ik besloot de auto en bus links in te halen. De regel zegt volgens mij dat je een bus nooit mag inhalen, maar in deze situatie zouden we het beide gedaan hebben. Net op het moment dat ik de wagen passeer gaat die auto zelf naar links zonder richting aan te geven en rijdt me aan. Mijn achterwiel zat gekneld tussen zijn voorbumper. Om een lang verhaal kort te maken, mijn fietsframe bleek achteraf geraakt te zijn en deed hiervan aangifte bij de politie. Het vervolg was een eindeloze briefwisseling tussen advocaten, waarbij de bestuurder van de wagen verklaarde dat ik tegen zijn voorwiel was gereden. "Ik draaide mijn stuur naar links en plots kwam er een fietser op mijn voorwiel gereden". Tim Biesemans, ligfietsverdeler heeft destijds een verklaring opgemaakt waaruit blijkt dat dit onmogelijk is. Ik heb dit zelfs proberen na te spelen. Zelfs met mijn schouder tegen de deur van een wagen kan ik nooit tegen een gedraaid voorwiel aanrijden. De wagen stond uit de verklaring ook stil, en was nog niet in beweging. Hoe kan het dan dat mijn achterwiel gekneld zat tussen zijn bumper? Ik heb de zaak uiteindelijk verloren, wegens onvoldoende bewijs. Maar volgens mij omdat ik een ligfiets reed en die zijn toch o zo gevaarlijk. Ohja, in de auto zaten 2 bejaarde koppels. Zij moeten maar leven met het feit dat ze daar mogelijks een kind hadden doodgereden, want ik was toen een jaar of 18. Dat ze uiteindelijk ook nog verklaarden hun richtingaanwijzer gebruikt te hebben heeft mijn vertrouwen in de mens voor een groot deel weggenomen. Ken je de film Dumb & Dumber waarbij Jim Carrey vraagt aan een oude dame om even op zijn spullen te passen? Dat dus.
Wanneer ik met de Snoek op het jaagpad rijd, heb ik al een keer of 10 meegemaakt dat een fietser zich op mijn deel van de weg bevindt en vol in de ankers moet. Dat maak je dus echt niet mee op een autobaan. Mijn beoordeling gaat dus puur over het feit dat mensen niet rechts kunnen rijden met de fiets. Lane-assist zou niet misstaan bij vele fietsers, of een irritante biep die om een 10 seconden melding doet dat je rechts moet rijden.
Een ongeval gebeurt alleen wanneer beide partijen onvoldoende rekening houden met onverwachte situaties en wanneer beide niet opletten. Laten we met z'n alle proberen zo vaak mogelijk voldoende rekening te houden met onverwachte situaties, en zo goed mogelijk op te letten.
Dit vat het eigenlijk allemaal goed samen, en is wat ik bedoel vanaf het begin.