4 uren geleden
Mijn ervaringen met de gripshifters zijn niet zo heel positief. Het grote voordeel vind ik dat ze zo lekker smal bouwen, je kunt met een smaller stuurtje rijden. Je kunt ook met je handen op de shifter een prettige positie vinden, ook met je duim onder het stuur. De versies die ik tot nu toe heb gebruikt zijn toch wel heel erg veel van plastic. Niet bepaald voor de eeuwigheid gebouwd. Het greepplastic (rubber) op een aantal versies werd op een gegeven moment erg plakkerig, begon op te lossen e.d. Ze bestaan vaak maar uit een paar onderdelen. Je kunt schakelen wat je wilt, ook veel stapjes achter elkaar.
Triggers gaan vaak langer mee. En als ze het niet doen is de kans groot dat het vet binnenin te dik geworden is, wat met een beetje olie vaak wel op te lossen is. Gaat er meer kapot, dan wordt het lastiger, want ze bestaan uit heel erg veel onderdeeltjes. Het zijn best wel grote dingen, ze nemen veel ruimte in op je stuur en om te schakelen moet je hand ernaast zitten, waardoor je nog meer ruimte nodig hebt. Ik vind geen fijne positie met de hand op de shifter en de duim eronder. Omdat die Trigger bijna een hand breed is, met de kabel routing erbij heb je dus een stuurtje nodig wat ongeveer 4 handpalmen breed is.
Met de Triggers is er nog een andere optie die op de Milans wel gebruikt werd, mogelijk ook bij de Bülk. Namelijk om de triggers niet op het stuur maar op de lange stang, de tiller te bevestigen. De Milan heeft daarvoor een speciaal aanlas dingetje. Maar gewoon om de stuurbuis kan ook als die ca 22mm is. Die maat vermoed ik bij de Challenge ook. En ik heb een vaag vermoeden dat die ook uitschuifbaar is? dus uit elkaar, trigger erom en weer in elkaar. Ze kunnen dan alleen niet precies op dezelfde afstand van het stuurtje, omdat de klemmetjes net onder/boven elkaar moeten. Zeker een optie om te onderzoeken.
Niet genoemd, maar ook een optie zijn de duimschakelaars. https://hollandbikeshop.com/fietsonderde...EsEALw_wcB Simpel, klein, licht en effectief.
Je hebt ook nog schakelaars die in het stuureinde passen. https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/sunr...hPUw&gQT=1
Ook leuk en simpel, maar bij omvallen landt je fiets erop en de grote zwenkbeweging vindt niet iedereen prettig. Met een beetje pech stuur je ook tijdens het schakelen. Maar met enige gewenning niet meer.
Beide in essentie hetzelfde ding, maar met een andere montageversie. Het is steeds 1 shifter, maar de linker versies zijn ook te koop.
Mijn favoriet is een m5 achtig stuurtje met twee knikjes en dan duimschakelaars er bovenop. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...bel.10361/
Triggers gaan vaak langer mee. En als ze het niet doen is de kans groot dat het vet binnenin te dik geworden is, wat met een beetje olie vaak wel op te lossen is. Gaat er meer kapot, dan wordt het lastiger, want ze bestaan uit heel erg veel onderdeeltjes. Het zijn best wel grote dingen, ze nemen veel ruimte in op je stuur en om te schakelen moet je hand ernaast zitten, waardoor je nog meer ruimte nodig hebt. Ik vind geen fijne positie met de hand op de shifter en de duim eronder. Omdat die Trigger bijna een hand breed is, met de kabel routing erbij heb je dus een stuurtje nodig wat ongeveer 4 handpalmen breed is.
Met de Triggers is er nog een andere optie die op de Milans wel gebruikt werd, mogelijk ook bij de Bülk. Namelijk om de triggers niet op het stuur maar op de lange stang, de tiller te bevestigen. De Milan heeft daarvoor een speciaal aanlas dingetje. Maar gewoon om de stuurbuis kan ook als die ca 22mm is. Die maat vermoed ik bij de Challenge ook. En ik heb een vaag vermoeden dat die ook uitschuifbaar is? dus uit elkaar, trigger erom en weer in elkaar. Ze kunnen dan alleen niet precies op dezelfde afstand van het stuurtje, omdat de klemmetjes net onder/boven elkaar moeten. Zeker een optie om te onderzoeken.
Niet genoemd, maar ook een optie zijn de duimschakelaars. https://hollandbikeshop.com/fietsonderde...EsEALw_wcB Simpel, klein, licht en effectief.
Je hebt ook nog schakelaars die in het stuureinde passen. https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/sunr...hPUw&gQT=1
Ook leuk en simpel, maar bij omvallen landt je fiets erop en de grote zwenkbeweging vindt niet iedereen prettig. Met een beetje pech stuur je ook tijdens het schakelen. Maar met enige gewenning niet meer.
Beide in essentie hetzelfde ding, maar met een andere montageversie. Het is steeds 1 shifter, maar de linker versies zijn ook te koop.
Mijn favoriet is een m5 achtig stuurtje met twee knikjes en dan duimschakelaars er bovenop. https://www.velomobilforum.de/forum/inde...bel.10361/