15-Feb-2025, 06:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2025, 06:49 PM door 365cycle.
Edit Reason: correctie...
)
(15-Feb-2025, 12:23 PM)Raptobrikker schreef: Poehh, wat een snelheidSnelheid valt hier eigenlijk nog tegen hoor. Ik deed een retourtje tussen Hoogvliet en de Willem-Alexander Baan, dan ligt Rotterdam nogal in de weg. En niet alle routes zijn zo stoplichtarm als de OBT was

(15-Feb-2025, 01:26 PM)Hardloper schreef: Ik vraag me echt af in hoeverre ik de pieken serieus moet nemen bij vermogensmeters. Ik heb even gesorteerd op max vermogen. En zie ook een piekje van meer dan 1200 watt. Een piek van 800 watt vond ik waarschijnlijker dan die van 1200. Maar dit is echt maar enkele luttele sec lang.
(15-Feb-2025, 02:18 PM)Tijanus schreef: Die 800W is wel te overzien inderdaad, maar bij een piek van 1200W voor iemand van 67 kg (Hardloper is maar net iets zwaarder dan jij) lijkt enige twijfel me terecht.Een klein piekje zou een meetfout kunnen zijn. Hardloper plaatste echter ooit een foto van zijn lijf, met zijn onderstel zou het me niet verbazen als hij 1200W kan pieken. In mijn geval is het zeker geen meetfout; de piek was ~1200W (edit: niet dus, zie het P.S. onderaan), maar ik kan me ook precies herinneren waar dat was; er was een weg afgesloten en ik had geen tijd om heel ver om te rijden of een alternatieve route te zoeken, dus ben ik vanaf het industrieterrein over de weg gegaan waar normaal een expliciet fietsverbod stond. Je komt dan over een groot kruispunt boven de snelweg met meerdere rijbanen; ik moest vanaf het stoplicht uit stilstand optrekken, er stonden auto's achter me en de limiet is er 70 of 80 km/h, dat weet ik even niet precies. Ik wilde dus het hele viaduct flink vermogen leveren om het tempo zo hoog mogelijk te krijgen voor ik mezelf aan de andere kant van de snelweg van het viaduct af kon storten en het tempo echt hoog kon laten worden. Het was dus niet één piek, maar een gedoseerde sprint; ik mikte op 1100W, en ik vermoed dat ik ongeveer 20 seconden boven de 1000W zat. De bedoeling was eigenlijk om het sprintje een halve minuut vast te houden, maar er voegde een knurft met een auto voor me in die vervolgens meteen gas los liet voor het volgende stoplicht. Denk dus niet dat ik sneller ben gegaan dan ~65.
![[Afbeelding: sprintje.png]](https://i.ibb.co/TxrT5FnP/sprintje.png)
(klik voor Streetview, ik stond op de baan naast die de vrachtwagen)
Dit zijn overigens hele gebruikelijke vermogens voor mij, er zaten wel meer pittige stukjes in want ik heb ook een sprintje gedaan tegen een speed pedelec en één tegen een scooter. Daarbij zit ik nu op mijn vijfde of zesde set powermeters, als er één gigantisch zou afwijken zou ik het waarschijnlijk vrij snel merken.
(15-Feb-2025, 02:18 PM)Tijanus schreef: Goed, Biniam Girmay is 70 kg en haalt 1440W, maar die wint dan ook sprints in de Tour de France (en ja, die 1440W was na 200km fietsen. Baanrenners / schaatsers zijn geheel andere koek).Die vergelijking met Tour de France fietsers vind ik zeker voor velonauten altijd totaal irrelevant. Ja, het zijn hele snelle fietsers... op een wielrenfiets, tegen een berg op, of in een tijdrit, aerodynamisch op een fiets die niet gemaakt is om aerodynamisch te zijn. Die hele groep is een afsplitsing van de samenleving die veel duurvermogen kan leveren en relatief licht en dun is. Ik ben uit heel ander hout gesneden; Fast twitch muscle fiber is the name of the game. Tough claim maar ik durf best een flink bedrag in te zetten op dat ik iedere willekeurige Tour de France wielrenner op absoluut vermogen kan kloppen in een sprint.
Een gemiddelde fietser zou volgens mij rond 4 tot 5x zijn eigen FTP moeten kunnen sprinten, bij een serieuze poging. Zelf ben ik een behoorlijke anti-sprinter, en blijf ik steken bij 3,6x FTP.
Op duurvermogen zeker niet, vooral niet als je in W/kg gaat rekenen.
Hierom slopen baanwielrenners ook derailleurs, kettingen, en nog veel meer, op wielrenfietsen en mountainbikes: Die spullen (en ook onze kettingen, derailleurs etc.) zijn gebouwd op die relatief lichte subgroep met een licht tekort aan koppel.
Sterker nog: Ik ken een erg grote (ja nog groter dan ik), zware (ja, 1,5x mijn gewicht, in topconditie), maar ook enorme sterke sporter die voor z'n cardio wielrent. Hij heeft een speciaal frame laten bouwen omdat de standaard frames voor lange mensen wel gemaakt zijn op zijn maat, maar niet op zijn gewicht en kracht. Behalve een hele verzameling kapotte fietsonderdelen heeft hij ook een litteken op z'n kuit; het is hem ooit gelukt om een vrijwel nieuwe Shimano Ultegra crank te breken in een plotselinge sprint. Tegenwoordig rijdt hij met 105, die zijn zwaarder maar ook flink sterker dan Ultegra en Dura Ace. En wisten jullie dat veel powermeters vanaf een bepaald vermogen gewoon "flatlinen"?

(15-Feb-2025, 04:36 PM)Hoekie schreef: Inderdaad. Als ook snelheid via alleen GPS.Ik heb geen losse snelheidssensor, maar
(365cycle zal een losse snelheidsmeter gehad hebben anders had hij geen reading)
1) het bereik in de Beneluxtunnel is relatief goed, de snelheidsreading is maar kort weg
2) ik heb nog een ouderwetse fietscomputer met sensor op het voorwiel in m'n tonijntje, die gaf dezelfde piek weer als de Garmin

(15-Feb-2025, 01:21 PM)Willeke_IGKT schreef: Maar op de baan.....Op de baan werd ik gewoon duizelig/ging richting flauwvallen. Niet handig @ 60 km/h
Jullie zijn gewoon verschillend.


PS: Nu kijk ik net even in de analyse in die rit... en mijn conclusie klopt dus niet helemaal, maar ik ga nu niet het hele stuk herschrijven

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.