15-Feb-2025, 08:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2025, 08:10 PM door 365cycle.)
(15-Feb-2025, 06:53 PM)LigfietsWilsum schreef: In een tunnel zeg je? En hoe is die snelheid gemeten GPS?Da's eenvoudig: Als je de tunnel inrijdt duurt het even voor de Garmin al z'n satellieten kwijt is. Je ziet het tempo dan dus oplopen. Vervolgens weet ie dus niet hoe hard je rijdt, maar wel in welke richting en wat de laatste snelheid was. Zodra er vanuit de tunnelbuis aan de andere kant dus satellieten"zichtbaar" worden, kan de Garmin snel een fix krijgen, omdat richting, laatste locatie en laatste snelheid bekend waren. Daarna is het aan de software die de GPS-punten verwerkt in hoeverre het resultaat klopt: Sommige software houdt de hoogst geregistreerde snelheid aan en laat je plotseling verderop weer verschijnen, andere software registreert het "gemiste" stuk als één enorme piek, en weer andere software maakt een schatting van het tussenliggende stuk. Strava schat in dit geval 92,0 km/h, en dat komt op minder dan een halve kilometer per uur na overeen met wat de snelheidsmeter met magneetje aan het wiel geregistreerd heeft (die laatste stond op 92,4 of 92,5, dat weet ik even niet meer helemaal zeker).
Ook is het per tunnel verschillend hoe goed dat precies werkt. Bij de Beneluxtunnel krijg ik meestal een vrij nauwkeurige registratie; in de Heinenoordtunnel is het ronduit belabberd. Als ik een gok mag doen vermoed ik dat het te maken heeft dat de Heinenoordtunnel meer een U-vorm heeft; het stuk onderin is behoorlijk vlak, met een steilere klim aan begin en eind. Het duurt dus langer voor je weer licht ziet.
Overigens zit de GPS in een carbon velomobiel altijd in een soort tunnel. Zeker met de toerkap erop merk je duidelijk dat koolstofvezel een behoorlijk goede kooi van Faraday is; de GPS fix is op mijn toilet (in het midden van mijn woning, onder 2 lagen gewapend beton, en dus zonder ramen) sneller en nauwkeuriger dan in de Tuna met toerkap. Ook heb ik laatst iets van 14 km gereden die helemaal niet geregistreerd werd; pas toen ik uitstapte om een pakketje op te halen en de Garmin dus even "vrij zicht" had door het instapgat begon mijn rit. Ik was die rit begonnen vanuit een parkeergarage, zette de Garmin daar dus pas aan en reed met de toerkap erop naar buiten. Daardoor zie je ook; als er even een goede GPS fix geweest is, lukt het zo'n Garmin daarna wel om de locatie vrij nauwkeurig vast te houden. Een beetje zoals voordat je de tunnel in rijdt dus.
PS: Voor de duidelijkheid, ik rijd in dit soort tunnels dus door de brommer- en landbouwbuis. Zowel qua snelheid als qua bochten, trappen, drempels en andere fietsonvriendelijke ellende past een velomobiel daar mijns inziens veel beter.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.