06-Jan-2019, 06:57 AM
(05-Jan-2019, 10:36 PM)Lopopodium schreef: Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met de buizen. Ik hoor de ketting er niet doorheen ratelen (de ketting raakt volgens mij ook niets), en ik kan me niet heugen dat ik er ooit vuilophoping mee heb gehad in elf jaar ligfietsen. De kettingbuizen lijken me geen beerputten te openen. Om dat te bereiken moet je het over de banden gaan hebben...!
Ikzelf adviseer je een fiets waar je gewoon fatsoenlijke Schwalbe Marathon-banden op kan leggen. Zelf heb ik die van 1,5 inch of 1,25 inch breed. Daarmee kan je overal overheen, steen, zand, schelpenpaden, klinkers, en waarschijnlijk zelfs een pad van glasscherven. De Gaucho racer kan helaas geen Schalbe Marathon-banden. Iets met de voorvork die te smal is, ofzo. De 'gewone' Gaucho gaat wel. En de Pioneer onwaarschijnlijk ook wel.
Een Nazca Fiero is ook een mooie fiets. Maar wel een stuk lager dan de Gaucho en Pioneer (althans, met de 26 inch banden). Ik weet niet of je een specifieke korte lengte hebt. Ben je net als ik aardig op lengte, dan adviseer ik je een fiets met 26 inch banden. Sowieso is een fiets met banden van gelijke grootte handiger wat betreft het meenemen van reservebinnenbanden. Met de Fiera heb je twee afwijkende maten, en zou je ook twee verschillende reservebinnenbanden bij je moeten hebben (nouja, reservebanden altijd bij je hebben is wel erg verstandig, en voor die ene keer per zoveel jaar dat je ze eens nodig hebt ben je èrg blij dat je ze bij je hebt!).
Dat zal ik ook zeker in gedachten houden.
Zoals ik eerder al schreef, neig ik meer naar dikkere bandenmaten.
En de anti-lek-functie kan me niet goed genoeg zijn .
Een paar weken geleden heb ik overigens op een electrische fiets gereden en daar lagen banden op die helemaal niet lek kunnen. Die zijn van binnen gevuld met een soort schuim. Wel prijzig, maar gaan ook 10.000 km mee. Volgens mij waren ze ook van Schwalbe.
Over lek rijden gesproken: Ik was niet van plan om reservebanden mee te nemen. En ook geen plaksetje eigenlijk.....
Ik zat te denken aan een spuitbus voor in de binnenband en dan evt verder oppompen met een handpompje of CO2-pompje.
Dan kan ik snel mijn weg vervolgen en sta ik niet op een onhandige plek een band te plakken. Dat doe ik dan thuis wel op mijn gemak. Dat binnenbandje zal dan in de vuilnisbak verdwijnen, gok ik, maar als je echt zo zelden lek rijdt (met goede buitenbanden), dan heb ik dat er wel voor over. Wat is jullie idee daarover?
Mijn lengte is 188 cm trouwens.
Groeten Remo