9 uren geleden
(11 uren geleden)Jeroen S schreef: René ik raak steeds in de war van die ketting bij de voorvork, dan denk ik dat het de achtervork is, want daar loopt de ketting immers. Als het een voorvork was, zou er wel een balhoofd te zien zijn. Meestal al dan, bij Flevobikes natuurlijk niet.
Wat er bij de fiets van Tiemen waarschijnlijk gebeurde is dat bij het inveren de hoek van het veerelement ten opzichte van de voorvork veranderde. In plaats van naar voren hangend, tov de voorvork, gaat deze naar achteren hangen, weer tov de voorvork. Daardoor komt ie dan toch tegen de band. Het bevestigingspunt op het frame zou wat verder naar voren moeten zitten. Dat past echter niet met deze demperlengte, je hebt dan een kortere demper nodig. Knip eens een kartonversie van zo'n demper die kun je naast het frame houden.
Heel veel voorkomend is een demperlengte van 165mm, er zijn kortere te vinden. Kijk ook even naar de veerweg die je dan hebt. Ik gok zo'n 35mm aan het element. Ik vermoed dat dit meer is als bij het rubberblok.
Hoi Jeroen,
Inderdaad, een kortere demper zal beter zijn. Ik heb ze gezien van 125 mm. Of natuurlijk zoals bij de Flevobike-air aan de voorkant van de voorvork de demper monteren. Dan kan de demper iets opschuiven naar voren. Bij inveren van de voorvork moet hij niet platter komen te liggen nee. De hoek tussen de demper en het liggende framedeel moet als het even kan hetzelfde blijven.
Ik denk dat het wel gaat lukken. Ik wil ook nog een voorspatbord monteren om de boel schoon te houden. En het liefst ook nog een gocycle bandje…
Zal krap worden
Ligfietsjes:
- HP Velotechnik Grasshopper FX
- Cruzbike S40
- Flevobike basic, bike, racer
- Nazca Quetzal E-tandem