Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025
Veel meer dan een uur of 8 achter elkaar heb ik nog niet gereden. Hoewel, na een dagje slenteren met de fiets met de velomobieltochten in 2019 en de zomertocht in 2022 ben ik in de avond nog terug gefietst. Dat zal toch wel iets meer geweest zijn. Zo'n tocht rijden en dan nog een uur of 4 terug. 2019 was de lunch al krap, had ik vooral wat energierepen, gewone simpele mueslirepen, gegeten. En nog gauw een oliebol en een bakje erwtensoep en dan de 100 km terug. Dat vond mijn lijf niet prettig. Ergens bij Zevenaar stond de man met de hamer, helemaal op en niet meer vooruit te branden. Ben wel thuis gekomen, maar last van mijn maag, de volgende dag helemaal kapot.
2022 was het zomer, was de lunch veel royaler. Dat liep erg lekker. Nog gestopt bij een truckstoprestaurant voor een schnitzel met friet. Dat werkte veel beter. Heb me niet vol gegeten. Geen last de andere dag, hoewel de tocht best wat hoogte meters had, en ik met een volbepakte fiets incl tent enzo over de heuveltjes terug ging.

Wat goed eten voor jou is, dat is lastig en moet je vooral zelf gaan uitproberen met lange ritten. Ik eet bij lange ritten van alles. Mueslirepen met een beetje chocola, de fruitrepen van de decathlon, studentenhaver, broodjes, bananen. Geheime tip, suikervrij knijpfruit in zakjes. Krijg je ook nog wat gezonds binnen. Naast al die zoete hap merk ik dat ik soms ook wel iets hartigs nodig heb, beetje vet, en of wat gezonds. Het bekende broodje gezond, een couscoussalade, pizzabroodje. Zo'n flesje Y food heb ik ook al eens geprobeerd. 1 smaak had een nogal chemisch nasmaakje, een andere beviel me wel. Een hele halve liter achter elkaar naar binnen klokken leek me niet wijs, een kwartliter(halve fles) leverde al een klotsende maag op.

Van teveel suiker krijg ik last, na de high volgt een hele diepe low. Ik eet dus geen zak gummibeertjes, drink geen suikerwater.

Wat ik goed verdraag wisselt bij mij nog wel eens. Soms bevalt zo'n pizzabroodje prima, soms is het te vet en boert het op. Sommige pastasalades zijn prima, andere (Duitse) hebben nog wel eens een vette maar zure mayo, dat bevalt me niet zo. Ik zorg altijd voor een sortiment van verschillende reepjes. Bij het recreatief fietsen is even pauze en een snelle inkoop van iets waar ik zin in heb een welkome onderbreking. Als je een (persoonlijk) record aan het fietsen bent komt dat natuurlijk niet uit. Maar zorg voor variatie en keuze, meer eten/drinken dan je verwacht op te kunnen. 24 uur alleen die ene smaak energiereep eten, dat gaat echt tegenvallen. Vette hap in een maag die toch al wat van streek is, ook niet fijn.

Als je 30 fietst, ben je volgens mij met 10 minuten pauze ook 5 km kwijt. Pauze tijd beperken is dus zeer zinvol.
Effe stoppen om een warme maaltijd te maken lijkt me te veel tijd kosten. Te snel je eten naar binnen proppen wreekt zich later waarschijnlijk ook.

Maar zo'n maaltijd salade opeten ofzo, even een broodje gezond met kant en klare ingredienten in elkaar stoppen, een bordje pasta eten wat je vriendelijke pitcrew geregeld heeft, moet kunnen. Een koelbox met wat koel drinken ergens langs de baan kan ook een ontzettende luxe zijn. Ben je moe en wordt het saai, dan kan die lekkere traktatie die de volgende ronde op je wacht je misschien wat motiveren.

Probeer verschillende dingen, tijdens lange fietstochten, maar ook gewoon in het dagelijks leven, kijk wat je bevalt en ontdek wat je wel lekker vindt maar wat tijdens het fietsen misschien geen goed idee is. Appeltje eten tijdens het fietsen moet ik bijvoorbeeld niet doen.
Antwoord }

Berichten in dit topic
RE: 24-uursuitdaging Jan Kranczoch 2025 - door Jeroen S - 11 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Ik heb nog geen kans...Raymond — 10:52 AM
Bagagerek voor Nazca Gaucho
Ik ben op de uitki...Geboelders — 10:44 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Ja Mooi is het daar....Fietsbennie — 10:42 AM
Ligfietsfilmpjes van de tovenaar
Leuk dat je ook toon...Hardloper — 10:11 AM
flevotrike