07-Mar-2025, 02:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 02:52 PM door Snoek043.)
(07-Mar-2025, 02:04 PM)Hardloper schreef: Ik weet niet of jullie nu anders rijden. Maar ik was gisteren heel erg bewust van contact te zoeken met iedere auto die ik tegen kwam. Een auto toeterde losjes in plaats van knippers te gebruiken op een smalle weg met aan beide kanten een fiets suggestie strook. Ik stak doel bewust mijn hand op en maakte afwisselende duimpje + open hand naar hem. Naderhand pas had hij de ruimte om mij in te halen.
Als voetganger: ik denk dat veel mensen niet beseffen dat ze in hun donkere jas als het al wat sneller donker wordt 0,0% zichtbaar zijn, zeker als ze vanachter een rij geparkeerde wagens tevoorschijn springen om snel even over te steken. Precies daarom wacht ik steeds tot auto's uit beide richtingen mij zeker gezien hebben en vaart minderen. Een dankgebaar volgt altijd, dat is gewoon de logica zelve, een algemene vorm van beleefdheid naar diegene die voor je stopt. Andersom krijg ik het in de wagen vaak niet, wat ik eigenlijk best zielig vind.
Als fietser: precies hetzelfde als bovenstaande, al is het in de Snoek met racedak lastiger om de auto in kwestie te bedanken, vaak claxxoneer ik even. Over het algemeen rijd ik met name op drukkere wegen een stuk defensiever dan vroeger. Ik heb in mijn Snoek veel meer schrik van onvoorspelbare maneuvers vanwege fietsers dan in een druk stadverkeer op de baan te rijden tussen het autoverkeer. Maar dat mooet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.