07-Mar-2025, 04:01 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 04:05 PM door 365cycle.)
(07-Mar-2025, 03:38 PM)Frutsel schreef: Ik vind dit enigzins discutabel. Alle voertuigen dienen verlichting en/of reflectie te hebben, maar als voetganger mag je in een ghillie-suit rondlopen, en dan het overige verkeer de schuld geven dat ze je niet hebben gezien als je plotseling oversteekt?!
Als je oversteekt moet je uitkijken, maar ook dan draagt de automobilist de verantwoordelijkheid en niet de voetganger. We hebben gelukkig niet met z'n allen afgesproken dat je een wandelbewijs nodig hebt voor je naar buiten mag. Zwart/wit gezien mag een voetganger dus een fout maken, en een automobilist niet. Kan je over discussiëren wat je wil, ik heb de wet waarschijnlijk aan mijn zijde: we weten allebei wiens verzekeringspremie omhoog gaat als je een zwakke verkeersdeelnemer aanrijdt. Ik neem aan dat jullie ook allemaal niet terug willen naar het wilde westen van voordat dat zo was

Daarnaast ging het hier over situaties waarin de zwakke verkeersdeelnemer waarschijnlijk voorrang had. Er is geen enkele reden waarom je bijvoorbeeld een zwart geklede voetganger niet zou zien in het donker. Als bestuurder is het je verantwoording om gewoon echt goed te kijken, en niet half zoals de meesten doen. Een voetganger die in de buurt komt van mijn lichtbundel zie ik. Voor die zwarte kat die in de berm zat week ik zelfs al uit, en ik voelde me alsnog schuldig toen het dier onder mijn fiets liep, want misschien had ik er niet met volle vaart langs moeten knallen.
Dus ja, er zijn tegenwoordig ook straten in de bebouwde kom waar ik met de velomobiel sneller rijd dan met de auto, omdat ik weet dat ik met de velomobiel meer ruimte heb om uit te wijken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.