07-Mar-2025, 04:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Mar-2025, 05:04 PM door Snoek043.)
(07-Mar-2025, 02:52 PM)365cycle schreef: 0,0% zichtbaar zijn is echt onzin en victim blaming. We hebben die discussie eerder gevoerd; als je het niet meer goed ziet, niet je vaart minderen of stoppen met een snel voertuig besturen.
Over dat het type fiets niet uitmaakt: klopt. Mijn oude bakfiets was een enorm lang gevaarte, turquoise en groen geschilderd. Ik ben groot en droeg een oranje jas toen een automobilist mij "echt niet gezien had", recht voor een school, overdag met veel licht, op een rotonde, waar ik in de voorrang reed met een meter arm naar links uitgestoken vanaf voordat ik de rotonde betrad. Het werd een gecontroleerde aanrijding (alternatief was nog harder remmen en dan vermoedelijk slippen en vallen), heeft me een nieuwe bakfiets opgeleverd.
Wat betreft bedanken: alarmlichten even aan kan ook. Als je de knop niet hebt is verbinden van de drie pinnen van de knipperlicht schakelaar voldoende. En onder een toerkap zijn mijn vingers meestal vochtig genoeg om dat zonder metaal ofzo te doen
Let's agree to disagree. Dit staat er op een site te lezen in België over plichten bij voetgangers:
- U bent verplicht gebruik te maken van het voetpad als dat aanwezig is.
- Als u binnen twintig meter afstand van een zebrapad bent, moet u dat gebruiken om de straat over te steken.
- Voor u de straat oversteekt, moet u er zeker van zijn dat er geen verkeer aankomt of dat u veilig kunt oversteken zonder het verkeer nodeloos te hinderen.
- U moet altijd voorrang verlenen aan tram en trein.
- U moet aangepaste kleding dragen. Zorg ervoor dat u steeds duidelijk zichtbaar bent voor bestuurders. Draag bijvoorbeeld geen donkere kleren als het donker wordt.
Doe je dat niet, tart je het lot, en dat is gewoon dom. Puntje 5 houdt eigenlijk niemand rekening mee, zelfs ik zelden of nooit. Maar ik heb wel het nodige verstand om niet als een kip zonder kop het zebrapad over te steken.
(07-Mar-2025, 04:21 PM)blokdoorn schreef: Het is per definitie de aanwezigheid van de automobilist die voor het gevaar zorgt, niet de voetganger. Als je die te laat ziet, dan rijd je te hard voor de omstandigheden of let je onvoldoende op. De verantwoordelijkheid ligt zowel juridisch als moreel bij degene die voor een voertuig kiest dat gemakkelijk ernstige gevolgen kan veroorzaken.
Volgens die redenering moeten alle fietsers stapvoets rijden op fietspaden want mogelijks komt er een voetganger uit een winkel gelopen die zonder te kijken het fietspad oversteekt.