, 10:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:17 AM door Niels van der Wal.)
(07-Mar-2025, 10:20 PM)JarnoH schreef: Maar ik verbaas me er altijd over dat mensen ligfietsen niet of moeilijk zien terwijl de afmeting van iedere ligfiets altijd groter is dan een rechtop fiets.
Het gaat niet om kleur, vlaggetje of grote. Wat ik geleerd heb is dat automobilisten fietsers soms niet zien, omdat ze geen gevaar voor hen vormen.
Een automobilist moet in een beperkte tijd veel registreren en besluiten nemen; dit gaat na het aanleren bijna volledig automatisch en noem je rijervaring. Op dingen die ze onderweg vaker tegenkomt reageren ze automatisch. Onbekende dingen worden bekeken op gevaar. Bij ongevaarlijk worden deze genegeerd.
Het niet zien van een ligfiets is het negeren van iets wat niet gevaarlijk is.
Een mens is feilbaar, niet perfect. Het negeren van dingen en hier dan vol tegenaan rijden is hier een voorbeeld van. Dit is menselijk en wordt cognitieve dissonantie genoemd.
Dat een mens feilbaar is, is soms lastig te erkennen. De 'schuld' wordt dan buiten jezelf en vaak bij de ander gelegd. De bekende laagstaande zon of het ontbreken van het vlaggetje.
Defensief rijden helpt tegen ongevallen; het is een erkenning van het feit dat mensen feilbaar zijn en levensgevaarlijke dingen uithalen; gedekt door de maatschappelijke norm, een rijbewijs, een verplichte verzekering en de wegbeheerders.
Vlaggetjes en helmen zijn een vorm van schijnveiligheid. Wat help is het visuele signaal geven dat je velomobiel gevaarlijk is. Voorbeelden hiervan zijn geschilderde vlammen, een panter tekening, een haai schildering of koeienvlekken.
Maar niets is perfect.
Niels, feilbaar, van der Wal
De verrijking zit in de beperking