11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Boyd Maduro.)
Ook ik ben erg tevreden met de SCV ventielen.
Installatie van ventiel:
Erg eenvoudig, oude ventielkern er uit, nieuwe er in. De plastic tool die ze daarvoor mee leveren is adequaat maar daar is ook alles mee gezegd. Als je er nog een hebt liggen kan je waarschijnlijk beter die gebruiken. Overigens heeft de SCV wat structuur op de buitenkant dus lukt het mij zelfs om die met flink knijpen met de hand vast te draaien mocht het om wat voor reden dan ook nodig zijn.
Oppompen:
Zoals al door anderen gezegd, super eenvoudig. Geen gepiel met hendeltjes, schroefkoppen of scheef opdrukken van de pompkop, gewoon drukken en pompen. In ieder geval tot zo'n 9bar geen problemen met de verbinding en nadien kan je de kop met twee vingers los drukken (al is mijn persoonlijke advies, zeker bij 9bar, om de kop gewoon normaal vast te houden en los te trekken anders schiet die er met nogal wat snelheid af
)
Het gemak van gebruik is bij de kleine wielkasten van mijn Snoek erg prettig en maakt even op druk brengen een aanzienlijk makkelijker klusje.
Leeg laten lopen:
Dit vind ik een minder puntje bij de SCV. Het pinnetje waar je op moet drukken is vrij kort (komt nauwelijks boven de rand van het ventiel uit) en is dus lastig om in te drukken. Waar ik bij de AV ventielen van de luchtvering van mijn QuestXS een metalen ventieldop heb die je achterstevoren in het ventiel kan drukken om het pinnetje in te drukken is de ventieldop van SCV van plastic en niet hard genoeg om het pinnetje in te kunnen drukken. (Zoals ik onderaan stel hoop ik dat de adapter hier een uitkomst biedt)
Compatibiliteit:
SCV ventielen zouden "backwards compatibel" moeten zijn ontworpen. Bij mijn pogingen lukte het met mijn eigen pompen om de banden op te pompen al gaat de pompkop er niet heel makkelijk op en ziet het eruit alsof die niet echt lekker vast zit. Tot ruim 6bar gaat in ieder geval goed (mijn kleine pompje gaat niet hoger en mijn grote pomp had ik al de andere pompkop op gezet en geen zin om terug om te bouwen voor een korte test)
De pomp van Twilwel kregen we er niet goed op dus de compatibiliteit geldt in ieder geval niet voor elke pomp.
Andersom, dus SV ventiel oppompen met SCV pompkop wil niet.
Ombouwen van pomp:
Als je een setje besteld met pompkop dan moet je die uiteraard ombouwen. In mijn geval betekende dat, borgmoer oude pompkop losdraaien, pompkop van de slang af trekken, nieuwe kop erop, (nieuwe kop er weer af, oude borgmoer verwisselen voor de nieuwe, nieuwe kop er weer op,) borgmoer vast, klaar. Richeltje van de nieuwe kop was iets breder dus ging iets lastiger op de slang dan de oude maar wel gewoon goed vast. Gaat prima maar als je alleen een deel van je ventielen wil omzetten dan zou ik eerder de adapter icm je oude pompkop gebruiken dan de pompkop verwisselen.
Mijn kleine pomp heeft niet een (eenvoudig) verwisselbare kop dus daar is ook de adapter nodig.
Conclusie:
Ik ben zeer tevreden en ga meer ventielen bestellen heb inmiddels nog een setje besteld. Ditmaal met de adapter er bij zodat ik die met mijn kleine pomp kan gebruiken als ook met andermans pompen of onderweg. Mijn hoop is dat deze adapter ook gebruikt kan worden om de band leeg te laten lopen (door de adapter er zonder pomp op te klikken) maar ik weet niet of deze het ventiel ook actief open drukt zoals de pompkop. Als ik die binnen heb zal ik dat uitproberen.
Bij een kort uitprobeer moment met meerdere Noorderliggers waren de reacties ook enthousiast. Onder andere de uitspraak: "als het zo makkelijk gaat dan is een latex binnenband die je elke dag moet oppompen ook weer goed te doen" en meerdere die ze ook gaan bestellen.
Installatie van ventiel:
Erg eenvoudig, oude ventielkern er uit, nieuwe er in. De plastic tool die ze daarvoor mee leveren is adequaat maar daar is ook alles mee gezegd. Als je er nog een hebt liggen kan je waarschijnlijk beter die gebruiken. Overigens heeft de SCV wat structuur op de buitenkant dus lukt het mij zelfs om die met flink knijpen met de hand vast te draaien mocht het om wat voor reden dan ook nodig zijn.
Oppompen:
Zoals al door anderen gezegd, super eenvoudig. Geen gepiel met hendeltjes, schroefkoppen of scheef opdrukken van de pompkop, gewoon drukken en pompen. In ieder geval tot zo'n 9bar geen problemen met de verbinding en nadien kan je de kop met twee vingers los drukken (al is mijn persoonlijke advies, zeker bij 9bar, om de kop gewoon normaal vast te houden en los te trekken anders schiet die er met nogal wat snelheid af

Het gemak van gebruik is bij de kleine wielkasten van mijn Snoek erg prettig en maakt even op druk brengen een aanzienlijk makkelijker klusje.
Leeg laten lopen:
Dit vind ik een minder puntje bij de SCV. Het pinnetje waar je op moet drukken is vrij kort (komt nauwelijks boven de rand van het ventiel uit) en is dus lastig om in te drukken. Waar ik bij de AV ventielen van de luchtvering van mijn QuestXS een metalen ventieldop heb die je achterstevoren in het ventiel kan drukken om het pinnetje in te drukken is de ventieldop van SCV van plastic en niet hard genoeg om het pinnetje in te kunnen drukken. (Zoals ik onderaan stel hoop ik dat de adapter hier een uitkomst biedt)
Compatibiliteit:
SCV ventielen zouden "backwards compatibel" moeten zijn ontworpen. Bij mijn pogingen lukte het met mijn eigen pompen om de banden op te pompen al gaat de pompkop er niet heel makkelijk op en ziet het eruit alsof die niet echt lekker vast zit. Tot ruim 6bar gaat in ieder geval goed (mijn kleine pompje gaat niet hoger en mijn grote pomp had ik al de andere pompkop op gezet en geen zin om terug om te bouwen voor een korte test)
De pomp van Twilwel kregen we er niet goed op dus de compatibiliteit geldt in ieder geval niet voor elke pomp.
Andersom, dus SV ventiel oppompen met SCV pompkop wil niet.
Ombouwen van pomp:
Als je een setje besteld met pompkop dan moet je die uiteraard ombouwen. In mijn geval betekende dat, borgmoer oude pompkop losdraaien, pompkop van de slang af trekken, nieuwe kop erop, (nieuwe kop er weer af, oude borgmoer verwisselen voor de nieuwe, nieuwe kop er weer op,) borgmoer vast, klaar. Richeltje van de nieuwe kop was iets breder dus ging iets lastiger op de slang dan de oude maar wel gewoon goed vast. Gaat prima maar als je alleen een deel van je ventielen wil omzetten dan zou ik eerder de adapter icm je oude pompkop gebruiken dan de pompkop verwisselen.
Mijn kleine pomp heeft niet een (eenvoudig) verwisselbare kop dus daar is ook de adapter nodig.
Conclusie:
Ik ben zeer tevreden en ga meer ventielen bestellen heb inmiddels nog een setje besteld. Ditmaal met de adapter er bij zodat ik die met mijn kleine pomp kan gebruiken als ook met andermans pompen of onderweg. Mijn hoop is dat deze adapter ook gebruikt kan worden om de band leeg te laten lopen (door de adapter er zonder pomp op te klikken) maar ik weet niet of deze het ventiel ook actief open drukt zoals de pompkop. Als ik die binnen heb zal ik dat uitproberen.
Bij een kort uitprobeer moment met meerdere Noorderliggers waren de reacties ook enthousiast. Onder andere de uitspraak: "als het zo makkelijk gaat dan is een latex binnenband die je elke dag moet oppompen ook weer goed te doen" en meerdere die ze ook gaan bestellen.