Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Honden in de achtervolging, waarop gefocusd?
(19-Mar-2025, 09:48 PM)Jeroen S schreef: Katten zitten inderdaad zelden grote voorwerpen achterna. Maar helaas zijn ze soms wel zo dom om zonder te kijken over te steken. Vaak willen ze vluchten voor gekke dingen zoals een Velomobiel, maar dan is het soms wel de vraag welke kant ze op willen. Soms maken ze daarin onverwachte keuzes.

Ik heb eigenlijk zelden problemen met katten, meestal zijn ze op tijd aan de kant of kiezen ze een naar mijn gedacht logische richting. Ik rijd wel altijd zodanig dat het voor de kat duidelijk is dat ik links of rechts zal passeren en soms roep ik iets zodat ik hun aandacht heb, dat lijkt goed te werken. Kan me maar 2 incidenten met katten herinneren dat het close was op 270000 km. Bij het laatste van die 2 heb ik duidelijk kunnen zien dat katten geen ABS hebben Big Grin Die remde zodanig dat ze op haar 4 pootjes over het asfalt schoof (zonder te vallen). Nooit een kat effectief geraakt.

Ik heb wel enkele keren een hond lichtjes geraakt (geen schade aan hond of fiets). Die zijn soms minder voorspelbaar en dus een probleem als ze los lopen of aan een dusdanig lange riem lopen dat ze eigenlijk nog steeds los lopen. Onze eigen honden hebben een riem van ongeveer 1.80m, lang zat. Met zo'n uitrollijn van 5 meter heb je geen controle over de hond, dat is me dikwijls genoeg gedemonstreerd. Ik probeer genoeg ruimte te laten bij het passeren van honden, maar dat gaat niet overal even ruim.

De domste dieren blijven eenden (vooral in deze tijd van het jaar), dinsdag heb ik er nog eentje bijna in mijn gezicht gehad (was uiteindelijk enkel lichtjes de neus van de fiets of de spiegel). 100 meter voor mij reed een speed pedelec, en daar bleef ze voor zitten, maar toen ik passeerde werd het blijkbaar toch te eng. Ooit heb ik er eentje dood gereden omdat een hele bende eenden vlak voor mijn wielen besloot over te steken. Eentje heeft toen mijn achterwiel over haar nek gekregen. Ooit heb ik er ook nog eentje aan de staart geraakt die vlak achter een bocht op het fietspad zat terwijl het donker was, maar die heeft het wel overleefd.

Andere wild-aanrijdingen die ik gehad heb is een keertje een haas in gevorderde schemering (het kraakte, bleek achteraf de Mango te zijn) en een keertje een ree (barst in de neus van de QV, was in het donker). Ook ben ik een keer dicht bij een everzwijn uitgekomen (pakweg 3 meter, stak vlak voor mij over, ook in het donker). Die geef je liever geen zetje Wink
Antwoord }

Berichten in dit topic
RE: Honden in de achtervolging, waarop gefocusd? - door qv-tester - , 10:03 AM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: charhof, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Ervaringen met de Tuna
Vandaag na een dag h...renevoorburg — 08:06 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
ik stond vandaag e...Lopopodium — 06:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik vind het wel een ...Lopopodium — 05:48 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Mijn technische ...Snoek043 — 04:12 PM
Vraagje, kan je bij ...Gideonaut — 03:16 PM
Voordeel van de keuk...Bob Hagendijk — 02:24 PM
Mijn technische ke...365cycle — 01:45 PM
Vind het er best oké...365cycle — 01:38 PM
Idd voordeel van zo'...Gideonaut — 01:37 PM
ik heb ook een hoog ...Veloquest — 01:08 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is ook absurd....Wim -de roetsende — 01:01 PM
Volgens hem zou 52...LigZeeuw — 11:12 AM
Medeliggers onderweg
Idem van wat jij nu ...Wim -de roetsende — 11:12 AM
Een hoog plafond in ...Frutsel — 10:56 AM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Oh ja, zwanen die hu...Frutsel — 10:48 AM
Toen ik laatst 49,...Frutsel — 10:34 AM
Toen ik laatst 49,...Snoek043 — 10:32 AM