08-Apr-2025, 11:01 PM
(08-Apr-2025, 10:28 PM)melle z schreef:(08-Apr-2025, 08:31 PM)ZoefZoef schreef: Er staat me iets bij dat het DOT3-olie voor remleidingen was. Na te googlen erachter kwam dat dat overeen met de olie voor magura hydraulische remmen.DOT3 (en 4 en 5.5) is remvloeistof (geen olie), Magura Royal Blood (en Citroën LHM) is minerale olie (en voor de volledigheid: DOT 5 is remvloeistof op siliconenbasis, niet te mengen met 3/4/5.5).
Gebruik remvloeistof of minerale olie nooit door elkaar en gebruik alleen wat de fabrikant voorschrijft (remvloeistof of minerale olie), anders krijgt je geheid binnen de kortste keren lekkages omdat de afdichtingen het begeven.
Ik heb het in ieder geval nagezocht. Het matchte qua oliesoort/vloeistof*. Ik was idd bekend met minerale olie vs. dot3. Ik was al een beetje boos dat mn pa er uberhaupt aan was begonnen. Nou is ie wel technisch onderlegd, maar of ie op de juiste wijze heeft gehandeld weet ik niet. Zonder google of youtube te gebruiken is ie gewoon begonnen om eerst de schijfrem open te schroeven, enz. Zal van de week wel kijken of ie nu weer wel remt. Toen ik er was, merkte ik wel dat ie er alweer remkracht in had gekregen. Dat was ie door stilstand kennelijk ook verloren.
Maakt verder ook niet uit, die fiets moet toch een keer helemaal uit elkaar.