09-Apr-2025, 11:03 AM
(09-Apr-2025, 10:04 AM)melle z schreef: Citroën SMs hebben een Maserati V6 motor.Klopt, de Tipo C114. En dat is eigenlijk best een ellendig blok

Als het loopt, loopt het prachtig, maar het is een 90 graden V6 met met name een nogal bijzonder inlaattraject. Op carburateurs loopt ie onder acceleratie standaard eerst te arm, daarna te rijk, en stationair draaien ze ook vaak te arm. Citroën heeft geprobeerd dit op te lossen door op brandstofinjectie over te gaan, maar met de injectiesystemen die in die tijd bestonden is het eigenlijk ook niet echt goed op te lossen.
De SM die ik eerder benoemde was voorzien van ITBs, een moderne programmeerbare injectie- en ontstekingscomputer, moderne injectoren en een moderne elektronische ontsteking. Dan loopt een SM ineens soepeler dan ooit, brult mooier dan die Maserati en blijkt er ook zomaar 30 pk extra in dat blok verstopt te zitten.
De Merak stond daar overigens vermoedelijk omdat dat een Maserati is uit de tijd dat het merk onderdeel was van Citroën. De Merak is een klein zusje van de Bora, en heeft behalve een motor die gerelateerd is aan de V6 van de SM ook hydropneumatische vering van Citroën.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.