12-Apr-2025, 09:00 PM
(09-Apr-2025, 07:21 PM)De tovenaar schreef: Die dip naar 0m midden op de Stichtse brug is namelijk ontbrekende hoogtedata in het digitale terreinmodel van de (Osmand) kaart.
Andere bruggen tonen hetzelfde beeld. Of dit een feature is van iPhone of van de iOS versie van Osmand, dat moet ik nog uitvinden door andere apps te proberen.
Vandaag op de Nijkerkerbrug wat hoogtemetingen gedaan.
Een paar conclusies kon ik wel trekken.
1) de Osmand app op de iphone en diverse andere apps (oa Organic maps) halen hun hoogtedata enkel en alleen uit de kaart. Ik vermoed een onderliggende kaart van de iphone zelf, want Osmand en Organic maps leken identiek en dezelfde track die ik met Osmand android phone had opgenomen en gecorrigeerd op basis van de Osmand kaart had een afwijkend hoogteprofiel.
2) de Ridewithgps app op dezelfde iphone toonde een hele andere hoogtegrafiek. Een paar dagen geleden zag dat profiel er het beste uit, maar vandaag waren de hoogtes veel te hoog.
3) Ook mijn sigma fietscomputer gaf vandaag een te hoge waarde aan. Zowel de Sigma als ridewithgps halen hun hoogtes van de barometerische hoogtemeter. Morgen is wisselvallig weer op komst en de luchtdruk is dalende, wat resulteert in te hoge waardes qua hoogte.
4) Osmand app op mijn android smartphone haalt de hoogtedata van de GPS. Deze zat vandaag het dichtst bij de ware hoogte (AHN). Maar overall is deze data te wispelturig. Kwam op een ritje door de flevopolder (70 hm) weer boven de 500 hm uit. De Osmand iphone scoorde hier overall het best.
![[Afbeelding: large.jpg]](https://ridewithgps.com/photos/17000724/large.jpg)