12-Apr-2025, 09:06 PM
(11-Apr-2025, 11:24 PM)Boyd Maduro schreef:(11-Apr-2025, 11:15 PM)Bob Hagendijk schreef: Als ik op internet lees moet je per uur fietsen ca 80g koolhydraten eten, dat is een serieuze hoeveelheid krentenbollen/winegums en mueslirepen. Ik moet niet tijdens het fietsen eten, dat gooit mijn ademhaling in de war en daar kom ik slecht overheen. Als drinken had ik een supermarkt merk isotone sportdrank, vermengd met 2 delen water. 1:3 dus.
Tips voor de beginnende randonneur
Citaat:Voeding
Vergeet "minimaal 90 gram koolhydraten per uur"; je inspanning / snelheid is, als het goed is, te laag dat je dit nodig hebt.
Waar Boyd al naar verwijst: die 80-90g koolhydraten per uur is bedoeld voor de trainingsritjes op veel hogere intensiteit, rond zone D3, wellicht 250-300W. Als je dat 24 uur kunt doen, moet je jezelf een snellere fiets laten aanmeten want dan kun je dat kersverse wereldrecord van 1350 km in een dag flink aanscherpen.
Realistischer lijkt mij voornamelijk zone D1 aanhouden. Veel minder vermogen (hooguit de helft) en een veel kleiner deel van dat vermogen geleverd door koolhydraten: In de lagere zones komt het merendeel uit vetverbranding. En dat is handig, want per gram levert dat meer energie op, en je lichaam kan er aardig wat van opslaan.
Zelf denk ik dat ik zelden meer dan 30g koolhydraten per uur verorber. Toegegeven, dan wil een 'pasta party' achteraf soms ook wel erg lekker zijn. En, wat 'carboloaden' de dag(en) voor het evenement natuurlijk.
Is die isotone sportdrank bedoeld om 1:3 te verdunnen? Ik zou hem niet al te hypotoon maken...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'