(16-Apr-2025, 11:25 PM)twilwel schreef:(16-Apr-2025, 11:14 PM)Hoekie schreef: Die wielkast heeft de MK1 2025 al. Elastomeren is daarmee ook al bij de MK1 2025 een optie. 200 euro.
Het werd me afgeraden. Hybride is denk ik sowieso best of both worlds, dus heb ik daar voor gekozen.
Ik zie grote verschillen bij de Alphas met de elastomeren. De ene schommelt als een gek terwijl de andere als een blok op de weg ligt. Ik heb begrepen dat er nu groter diameter elastomeren beschikbaar zijn die beter geschikt zijn voor zwaardere rijders?. Het lijkt me wel wat qua betere demping dan met stalen veren, maar ik heb een hekel aan een overhellende carrosserie, dus het moet wel redelijk stevig zijn.
Voor mij is de vanaf fabriek elastomeer optie afgevallen vanwege praktijkervaringen van anderen wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud. Ook te lezen op het Duitse forum. Tot aan doorgeslepen voorpoten aan toe. Oeps. Is blijkbaar wel inmiddels een oplossing voor, al is die ook duidelijk zwaarder. Ergo: ziet er wel veel mooier en lichter uit. Maar liever iets zwaarder en meer betrouwbaar. Dat is wel zo fijn voor de wielophanging (sarcasme uit)
Ik ga weer, net als bij de QV, de oplossing van Axel-H doorvoeren: bestaande rode veer aangevuld met drie rode elastomeren.
Helaas niet vanaf fabriek verkrijgbaar. Alleen bij vriesweer iets aan de harde kant. Kan dan een enkele zachtere elastomeer plaatsen maar het vriest, zeker aan de kust hier, toch bijna nooit. Geen deinen/overhellen in bochten en een aantal korte steile drempels hier gaan zonder te remmen. Genieten.
Samen met de gedachte van Allert met andere remkabelloop, de gedachte van de Bülk met moeren onder de veerpootplaat en geen bedrade km teller sensor op de veerpoot meer, is verwijderen en plaatsen van een veerpoot iets wat lekker snel kan in plaats van het drama wat het best wel was.