De keren dat ik op een "bukfiets" onderuit ging (zijn er helaas best wat) waren het altijd m'n armen die de klap op vingen, en in die tijd waren die armen nog veel sterker dan ze nu zijn + gewend aan stoten. Eén keer ben ik met de brommer zo voorover gegaan dat ik schijnbaar een paar passen "gerend" heb op m'n handen voor ik op m'n rug terecht kwam. In die gevallen zou ik de klap opgevangen moeten hebben met m'n gezicht, als ik die armen niet had kunnen inzetten. De kans dat je over je stuur gaat op een rechtopfiets is heel groot.
Dat laatste geldt ook wanneer je rijdt op een M5 28/20 of M5 28/26, met het directe onderstuur; op die fiets ben ik meer dan ééns onvrijwillig afgestapt.
Grote verschil is dat je benen aan de voorkant zitten, en je rechtop getild wordt door het harde remmen. De kans dat je met je hoofd iets raakt is gewoon klein.
In de Bülk heb ik een redelijk ferme aanrijding meegemaakt (bekijk de fiets van Frutsel maar eens goed, hij is netjes opgeknapt maar hij was wel een stukkie minder mooi zeg maar), ik ben ermee over de kop geslagen, en ondanks dat ik het grootste ben dat daar in past en de muts gekraakt en aan de bovenkant bekrast was heb ik met m'n hoofd niets geraakt. M'n hoofd was gladgeschoren, je had het ongetwijfeld gezien. Daarbij had ik wél een klap op m'n nek gehad als ik een helm op had gehad, door die paar cm extra.
Als laatste is er nog het nadeel dat automobilist echt agressiever lijken te zijn wanneer je een helm draagt (ik merkte dat verschil duidelijk op de open ligger, en tussen omafiets/bakfiets en wielrenfiets, ondanks dat ik met die eerste twee ook smerig hard kon).
Misschien is de zichtbaarheid van een bukfietser een ietsje beter (al denk ik dat 95% van het verschil komt door snelheid), maar een ligfiets is vele malen veiliger dan een rechtopfiets, en de velomobiel doet dat nóg weer iets beter.
Daarom heb ik op een racefiets altijd een helm op, op de open ligger soms (als ik wil racen), en in de velomobiel nooit.
Dat laatste geldt ook wanneer je rijdt op een M5 28/20 of M5 28/26, met het directe onderstuur; op die fiets ben ik meer dan ééns onvrijwillig afgestapt.
Grote verschil is dat je benen aan de voorkant zitten, en je rechtop getild wordt door het harde remmen. De kans dat je met je hoofd iets raakt is gewoon klein.
In de Bülk heb ik een redelijk ferme aanrijding meegemaakt (bekijk de fiets van Frutsel maar eens goed, hij is netjes opgeknapt maar hij was wel een stukkie minder mooi zeg maar), ik ben ermee over de kop geslagen, en ondanks dat ik het grootste ben dat daar in past en de muts gekraakt en aan de bovenkant bekrast was heb ik met m'n hoofd niets geraakt. M'n hoofd was gladgeschoren, je had het ongetwijfeld gezien. Daarbij had ik wél een klap op m'n nek gehad als ik een helm op had gehad, door die paar cm extra.
Als laatste is er nog het nadeel dat automobilist echt agressiever lijken te zijn wanneer je een helm draagt (ik merkte dat verschil duidelijk op de open ligger, en tussen omafiets/bakfiets en wielrenfiets, ondanks dat ik met die eerste twee ook smerig hard kon).
Misschien is de zichtbaarheid van een bukfietser een ietsje beter (al denk ik dat 95% van het verschil komt door snelheid), maar een ligfiets is vele malen veiliger dan een rechtopfiets, en de velomobiel doet dat nóg weer iets beter.
Daarom heb ik op een racefiets altijd een helm op, op de open ligger soms (als ik wil racen), en in de velomobiel nooit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.