Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost. Hoe dan ook, het blijft een nicheproduct. Op mijn trajecten zie ik sporadisch nog een trike, handbike of ligfietser. Zelden of nooit een velomobiel.
De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid. Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel. Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..
Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen. We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.
De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid. Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel. Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..
Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen. We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.