Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rondje IJsselmeer met Paastreffen 2025.
Ik had gisteren mijn spullen ingepakt, toch nog even de accu aangelegd en de telefoons vol prik. Natuurlijk was de accu nog niet vol toen ik ging slapen, dus toen ik midden in de nacht even wakker was hem losgekoppeld en in mijn handtas gestopt. Voor kwart voor zeven was ik de spullen in de fiets aan het stoppen.

Het erin stoppen ging makkelijk, dus op tijd op het werk en half twaalf de laatste order aan een collega over gedragen en mijn fiets weer inrichten, nu met de halve schuimkap op de fiets, dat maakte het spullen erin stoppen wat makkelijker. Het regende niet echt maar het was ook niet helemaal droog. Het fietsen ging makkelijk, en daardoor snel. Achter het huis van Hilde langs, bij Castricum station, door Bakkum, Egmond, Bergen, Schoorl, Groet, bijna naar Camperduin om de Burgervlotbrug te pakken. Helaas was die brug buiten gebruik en moest ik of met een fietspontje over of een eind langs die drukke weg langs het Noordhollands kanaal, dus toch maar dat pontje. Een smal paadje achter een afzetting dat half slecht liggende stoeptegels was, dan een stoeprand en een smalle baan asfalt. Tot bijna het einde van de afzetting, toen moest ik de fiets die stoeprand op tillen. Daarna een scherpe hoek en een stijl pad naar beneden, die heb ik achterwaarts genomen.

Een van de mannen van de pont heeft mij geholpen om de fiets aan boord te brengen, tillen en tegelijkertijd sturen was voor mij alleen niet te doen.

Na het pontje was het makkelijk fietsen, nog steeds wind achter en lange rechte wegen met goed wegdek. Langs Anna Paulowna, naar de korte Afsluitdijk, waar je aan de land/meer zijde fietst. Aan het einde van die dijk werd ik gebeld door de vervoerder over de grote Afsluitdijk. Alles in orde voor morgen, 10 uur aanwezig zijn. Daarna een stukje op de buitenkant van de dijk gefietst, wel leuk maar niet makkelijk, je rijdt op een wat schuin vlak met grind op het asfalt.

Ik had een heel vroege laatste incheck tijd, 17:00. Ik heb het gehaald, 16:57 was ik binnen. Daarna de fiets in een garagebox mogen plaatsen, even een rondje gelopen, de haven gezien en bij een visrestaurant gegeten, eigenlijk de enige optie omdat beide restaurants op woensdag gesloten waren. Daarna terug naar de B&B, en relaxen bij BBC 2, alle luxe van huis.

Over het grootste deel van de tocht vandaag zag ik af en toe gekleurde velden, soms open naast de weg, soms net te zien achter bomen of verder in het land. 

Leuke kamer, gezellige gastvrouw, de fiets stond in een garagebox net om de hoek. Maar een nadeel, er waren mieren in mijn proviand tas en mijn kleding tas gekropen.

Ruim op tijd vertrokken, nog een rondje door Den Oever en even boodschappen (wat snoep) bij de Deka. Daar hadden ze perfecte fietsenrekken.
Alleen het beugelslot nodig. 

Daar net om de hoek is de garage die het speciaal vervoer uitvoert, mij gemeld om kwart voor tien. Rond 10 uur hebben twee van de mannen daar even de fiets in een busje getild. Kwart over tien zijn we gaan rijden. Kwart voor elf was ik weer onderweg, nog 5 km Afsluitdijk en daarna naar het zuiden, langs de kust.

Ook in Friesland zie je bollen. 

Twaalf uur aangekomen bij het Jopie Huisman Museum in Workum, dus eerst lunch, daarna een rondje kijken. Toen weer door, voornamelijk langs de kust, Hindeloopen, Stavoren, Lemmer.

En langs de beroemde bollenvelden in de Noordoostpolder. 

Onderweg verschillende 'fietspaden' niet gebruikt, veel te smalle schelpen paadjes of eerst een smal bruggetje en aan het einde daarvan een klaphekje. Maar op een plek wel door een klaphekje gegaan, vast gezet met het koordje van mijn pet, dus niet open laten staan toen ik erdoor was. Een heel mooi, vrij breed asfalt pad, langs een dijk. Aan het andere eind weer een hekje, ik keek nog hoe ik die zou vastzetten dat er een (echt)paar ieder met een aanhanger met een grote hond aankwam. Dus hekje voor hun open gehouden en daarna hulp om er zelf door te komen.

Ik heb later in de reis een onderdak op een camping waar ik zelf beddengoed mee moet nemen dus een eerste stop in een winkelstraat in Emmeloord. Daar bij de Zeeman een gewoon twee persoons beddelaken gekocht en toen bij bakker Bart genoten van een room (pudding) croissant en een flesje vruchtensap.
Nog even gestopt bij de Lidl voor een nieuwe lading grapefruit, elke dag een, dan gaat het best snel.

Daarna verder, recht naar het zuiden Schokland.
De haven, nu niet meer geschikt op te schuilen bij storm op de Zuiderzee. 

Daarna door naar het museum. Leuk museum met heel veel geschiedenis, van mammoet botten tot na het vertrek van de meeste bewoners.
Boet gereedschap, en nog wat meer. Ik blijf nu eenmaal een knoper die ook aan netten breien doet. 

Na deze foto wilde ik achter een paar dames langs naar de andere kant van de zaal, helaas stond er een bankje van 3 zwarte blokken die ik totaal niet gezien had. Ik ben met mijn rechter schouder hard en mijn hoofd minder hard op de grond geslagen en heb mijn rechter pols en scheenbeen geschaafd aan het scherpe randen van die blokken.

De dames kwamen meteen helpen, eerst vragen hoe erg het was, daarna mij omhoog helpen tot zitten. Wat Eau de Cologne op mijn mouw, helpt bij duizeligheid zo als mijn oma ook altijd zei. En daarna gaven ze mij de ruimte om zelf overeind te komen, ik ben op zo'n blok gaan zitten. Wat later kwam er een andere dame (allemaal tweede helft zestig of ouder schat ik) vragen hoe het nu ging. Het ging goed genoeg om verder het museum door te gaan en in hun restaurant wat te eten. Maar niet meer dan een kleine soep met een mini bruin broodje en wat spa rood, ook meteen goed om paracetamol (uit mijn tas) in te nemen.

Bij de balie van het museum gemeld dat die blokken niet goed genoeg zichtbaar zijn. Zij boden meteen hulp aan, huisarts? Nee niet nodig als ik in de fiets kan komen. Wel ons vertellen als het later niet (meer) gaat, het museum is verzekerd.

De fiets in was wat pijnlijk maar wel te doen, later er even uit voor een comfort stop, ging. En een stop voor sterkere pijnstillers bij een kruidvat. Nu ben ik bij een boer in Oene, alleen in een hut met 4 stapelbedden, dus 4 dekbedden en 4 extra dekens. En de verwarming op 20 graden. Ik heb het vannacht niet koud.

Niet alle gekleurde velden zijn bolgewassen, deze is koolzaad. Ergens tussen Bant en Schokland. (Foto)

Net nadat ik gisteren aankwam stopte er ook een gezin uit Vlaanderen, twee kinderen in ongeveer de leeftijd dat ze van de lagere naar de middelbare school gaan.
We hebben elkaar ontmoet in de keuken waar ik nog zat te eten toen zij binnen kwamen om te koken, en ik was net klaar toen hun maal op tafel stond. Vanmorgen hebben we elkaar weer ontmoet bij het ontbijt, daarna had vooral het meisje veel belangstelling toen ik mijn bagage in de fiets stopte. Ook broer en ouders kwamen er bij en stelde wat vragen.

Daarna de 20 km naar het Paastreffen begonnen. Onderweg nog even uit de fiets voor wat boodschappen. En omdat ik er toch bijna langs kwam vanmorgen kennis gemaakt met mijn gastheer en gastvrouw voor vanavond. Net voor de lunch kwam ik aan bij het scouting gebouw van LOAAH, bij Schalkhaar, waar heel wat fietsen stonden.

Meteen wat bekenden gezien en hartelijk begroet. B4M aan verschillende mensen getoond. Veel gekletst en tussendoor geluncht. Met een heel stel bij de buren, 5 minuten lopen, een ijsje gehaald en verder gekletst en eieren gepeld. Daarna met een hele groep groenten gesneden. Goede reden om te kletsen. 

Er stonden wat tenten op het terrein en wat caravans e.d. op de harde delen rond het gebouw. Er was van onze eieren en groenten een eiercurry gemaakt, geserveerd met rijst.

Daarna een tiramisu achtig toetje, zonder koffie en met fruit. Erg lekker. Toen weer in de fiets, terug gereden naar het vrienden op de fiets adres, waar ik een tijdje heb gekletst met de gastheer en gastvrouw. Nu lekker onder de dekens, zo proberen te slapen, die nacht gisteren was toch wat kort geworden.

Vanochtend rond 7 uur wakker, ontbijt om 9 uur, dus lekker rustig aan gedaan, spullen ingepakt en naar beneden. Daar kennis gemaakt met mijn medegasten, mijn fiets laten zien op uitdaging van mijn gastheer, en heerlijk ontbeten. Tassen naar beneden en in de fiets, afscheid genomen en nog even op de foto, of was het een filmpje, door gastheer, en terug naar het Paastreffen. Daar trof ik de kletsgroep klaar voor vertrek. Even staan kletsen, daarna een half uurtje voor de familie groep ging rijden, dus met wat anderen gekletst.

Toen werd het stil, nog maar 4 achterblijvers. Met een ervan zitten praten over het organiseren van een volgend paastreffen, ik denk dat ik mijzelf een taak aan het aanpraten ben. Het huidige team stopt.
Een van de mannen had gemerkt dat het vandaag niet wilde met fietsen en kwam vroeg terug. Over de volgende uren kwamen de anderen ook terug, en na de fiets nogmaals geshowd te hebben ben ik voor de maaltijd weer gaan fietsen. Even fout gereden maar dat bracht mij op een plein met verschillende eetgelegenheden, waar een andere gast heel positief opgetogen was over mijn fiets alvorens op zijn motorfiets te stappen.

5 km van het vrienden op de fiets adres naar treffen en 10 km naar de overnachting, niet veel gereden vandaag.

In de nacht staat de fiets bij mij in mijn B&B, zonder ontbijt, huisje.
Het huisje, verbouwde garage was op een charmante manier nog net niet af. Hier en daar nog wat afwerking die ontbrak. Ook waren details als het beddengoed waarschijnlijk door meneer geregeld, verschillende patronen en kleur voor de kussenslopen.

Van Wilp, Achterhoek naar richting Otterloo, kom ik bij een ingang van het park de Hoge Veluwe, geen zin om voor toegang te betalen dus omkeren en een andere route. Bij dat omkeren kwam ik even klem op een hogere berm en bij het omhoog komen uit de fiets deed de schouder moeilijk. Toch gekeerd geraakt en de alternatieve route om het park. Dat was een 80 km/u weg met het fietspad elk aan een kant dicht langs de weg, dus oversteken. Daarna een hele tijd snelverkeer herrie. Dan verplicht weer oversteken omdat daar opeens het fietspad aan een kant ligt. Na nog meer herrie Otterloo. Daar ben ik uitgestapt om in een groot restaurant een tropische wentelteef te eten met een glas mango passievrucht smoothie. Veel suiker, had ik nodig, ik was tamelijk droevig. Maar toch blij in het fietsen. Na Otterloo richting Ede, een aantal lange stukken omhoog, zijn mijn banden nog wel hard? Een man op een kruising, "Normaal gaan die dingen 50." Daarna lange afdalingen, Ja de banden zijn nog hard, misschien geen 50 maar wel 30 zonder te hoeven trappen. Komen mij twee ruiters, paarden in een stevig tempo, tegemoet, over de zandweg waar mijn fietspad langs de andere kant beton was. Ik heb niet geremd, ging goed. Iets verderop een stel wandelaars met een persoon in eerste elektrische rolstoel. Daar ben ik langzaam langs gegaan, natuurlijk.

Weer wat verderop, na Ede, een dubbele verkeersdrempel naar beneden op het fietspad. De fiets stond stil. Voor ik kon uitstappen kwam er een snelle racefietser aan, bood hulp aan en moest eerst oortjes uitdoen voor hij mijn ja graag verstond. Met een goede duw was ik weer op weg.

De nacht in een houten tent op een camping in Nieuwland, ongeveer 20 km van Schoonhoven.

Een van meerdere ooievaars vandaag. Deze zat in een dieren centrum. 

Vanmorgen vroeg opgeruimd, alles nog een laatste keer in de fiets en kwart over 8 gaan rijden. Eerst een stuk langs een smal watertje, heerlijk, daarna een stuk langs een drukke weg, om onder een snelweg door te komen, zoef, zoef, zoef, zoef, zoef, zoef enz. Wat was ik blij toen ik bij een zijweg kwam waarmee ik in de juiste richting kon.

De dijk langs de rivier waar ik kort daarna op kwam heet de Lekdijk. Ik neem dus aan dat de rivier de Lek is. Een van de eerste plaatsjes heet Waal, om het duidelijk te houden. Iets verderop is een vesting stadje (dorpje in maat) Nieuwpoort. Ben ik lekker midden door gefietst. Kort daarna kwam ik bij de pont die net aangekomen was. Ik kon doorrijden en was zo vroeg in Schoonhoven dat ik begonnen ben met gemberthee en een gebakje. Daarna mijn fiets gestald bij het Smederij museum en nog een halfuur de stad in, 5 voor elf werd ik binnen gevraagd. Half twaalf was ik klaar met kijken en ging ik naar mijn vriendin. Kletsen, eten en net voor een uur weer verder.
Weinig bijzonderheden, wel wat snelwegen en wat water in de weg, maar via Gouda en Lisse op huis aan.

In Overveen een ijsje en daarna nog net de pont gehaald, volgens mij hield de pont dame hem nog even open toen ze mij bij het stoplicht zag staan. Voor het donker thuis, maar niet veel speling.

Totaal deze reis 475 km, de laatste twee dagen 100 en 106 volgens de track op de navigatie.

Nu twee weken na het vallen twee keer naar het ziekenhuis geweest, mijn sleutelbeen is gebroken net voor het eind. Ik mag voorlopig niet werken maar wel fietsen. 

Foto's volgen hopelijk later.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }

Berichten in dit topic
Rondje IJsselmeer met Paastreffen 2025. - door Willeke_IGKT - 9 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Zitting op maat zetten en op probleempj...
De voorwielen verwij...ZoefZoef — 11:53 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik zat net even ...ZoefZoef — 11:37 PM
M-racer voorvork
Ik ben op zoek naa...Wim -de roetsende — 11:06 PM
Ik zat net even te...Wim -de roetsende — 11:03 PM
Ik heb een tailbag...blokdoorn — 10:36 PM
Ik zat net even te n...karimov — 10:16 PM
Ik heb een tailbag o...ZoefZoef — 10:05 PM
M-racer voorvork
Dit lijkt nog wel ee...Bob Hagendijk — 09:59 PM
Ik geef je slechts m...blokdoorn — 09:55 PM
Kilometer topic
Lange dag in zweden ...blokdoorn — 09:52 PM
Kilometer topic
In de zin ontbreekt ...Roepers — 07:56 PM
Kilometer topic
In april 2025 1121 ...Boyd Maduro — 07:46 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
@BenParke, de tool...benparke — 05:27 PM
Zie je ook dat er ...365cycle — 05:26 PM
Ik zie daar voldoe...Hardloper — 05:10 PM
Ja precies, daar ben...LigfietsWilsum — 04:33 PM
Ah, wat vervelend!...Willeke_IGKT — 04:19 PM