5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Lopopodium.)
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: Verder is bewezen dat door het dragen van een helm je 60% minder kans loopt op een hoofd/hersenletsel en 70% minder kans op een dodelijk hoofdletsel.
Ik neem aan dat dat in die hele specifieke situatie is dat je met je schedel iets raakt? Als je immers niet valt of je valt op je rug of zij, is het onzinnig dit in die cijfers op te nemen. Dus in die al hele kleine kans, heb je nog steeds maar iets meer dan de helft kans dat het minder ernstig is? Dat zijn eigenlijk geen beste cijfers die pleiten voor een helm...
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: De reden dat ik er 1 draag op mijn mountainbike is dat ie mij beschermt als ik op de grond val
Je laat met deze bewoording blijken dat het je tegen alles beschermt. Dat is vast niet zo bedoeld. Een helm beschermt je alleen tegen die kans op een niche, dat je precies met je schedel ergens tegenaan knalt. Zeker, het kan gebeuren. Maar er zijn nog tientallen andere verwondingen die je kan oplopen, waar de helm je niet tegen helpt. Gebreuken heupen, dijbenen, nek en ruggegraat vind ik ook weinig leuke verwondingen. En dat zijn alleen nog maar de meest indringende breuken die je kan oplopen, laat staan andere verwondingen waar je ook direct of indirect aan kan overlijden of langdurig je levensvreugde kan beperken. En waar jij (en alle andere fietsers) blijkbaar dus ook geen bescherming tegen draagt?
(5 uren geleden)Snoek043 schreef: als ik ergens onderdoor rijd waar er veel loshangende takken hangen, bij glad asfalt enzoverder.
Een helm helpt niet bij een tak in je gezicht. Ook niet als je met je kin op het asfalt stuitert.
Ik ga mijzelf in ieder geval niet continu bij fietstochten lastigvallen met zo'n ding op het hoofd voor die hele kleine kans (buiten wedstrijden om, ik doe geen wedstrijden) dat de helm eens een praktisch nut moet gaan brengen in een niche situatie.