5 uren geleden
Tijdens een koers, op een voor ander verkeer gesloten route heeft een helm waarschijnlijk wel enige zin, aangezien duikelingen in het peleton veelal voorover het stuur gebeuren.
Maar of je een SUV kopt met of zonder helm gaat niet veel uitmaken ben ik bang.
Een veel doeltreffender maatregel om dodelijk fietsslachtoffers te voorkomen is de maximumsnelheid van auto's binnen de bebouwde kom verlagen.
Hiervoor hoeven niet miljoenen helmen gekocht te worden (jaarlijks, want een helm die een keer valt is niet meer zeker, een helm die een aantal jaar blootgesteld is geweest aan UV-licht is niet meer zeker, etc), en het beschermt niet alleen tegen hersenletsel, maar ook dodellijke verwondingen aan andere delen van het lichaam.
Maar of je een SUV kopt met of zonder helm gaat niet veel uitmaken ben ik bang.
Een veel doeltreffender maatregel om dodelijk fietsslachtoffers te voorkomen is de maximumsnelheid van auto's binnen de bebouwde kom verlagen.
Hiervoor hoeven niet miljoenen helmen gekocht te worden (jaarlijks, want een helm die een keer valt is niet meer zeker, een helm die een aantal jaar blootgesteld is geweest aan UV-licht is niet meer zeker, etc), en het beschermt niet alleen tegen hersenletsel, maar ook dodellijke verwondingen aan andere delen van het lichaam.