3 uren geleden
(3 uren geleden)Snoek043 schreef: Denk je écht dat de meeste fietsers onderuitgaan omdat er ergens in de buurt een auto rijdt? Ik ben eens met m’n mountainbike — met van die stoere, brede noppenbanden — vier keer op vijf minuten tegen het asfalt gegaan. Waarom? Omdat het glad was. En op glad asfalt helpen zelfs die ‘alleskunner’-banden niks. Als het sneeuwt of ijzelt, vallen er dagelijks duizenden fietsers. Niet door auto’s. Niet door vrachtwagens. Gewoon… door gladheid.
Meer dan tweederde van de fietsongevallen zijn eenzijdig. Dat betekent: geen auto, geen boze buitenwereld, gewoon jij, je fiets en de zwaartekracht. Oorzaak? Gladheid, stoepranden, paaltjes,te snel rijden, of simpelweg: onoplettendheid. Maar als iemand met z’n voorwiel tegen een borduur knalt, over de kop slaat en met hersenletsel in het ziekenhuis belandt — dan roept men ineens dat een helm “toch geen zin heeft en iets typisch Belgisch is”.
En een parachute helpt ook niet als je uit een vliegtuig valt, zeker?Als een stuk piepschuim tussen jouw schedel en het asfalt geen bescherming biedt, wat dan wel? Een kaarsje branden en hopen dat je hersenen het overleven? Maar goed, blijf vooral roepen dat een helm niks uithaalt, tot je er zelf eentje nodig hebt. Of beter nog — tot je er géén op hebt en pas dan snapt wat ‘bescherming’ eigenlijk betekent.
Misschien zou je moeten leren fietsen, of in ieder geval leren nadenken als je 4x achter elkaar op je plaat gaat.
Maar goed, Er is een keer ijzel. Er vallen een aantal fietsers. hoeveel lopen daardoor ernstig/dodelijk hersenletsel op?
Ik denk dat een fietsverbod bij ijzel meer levens red dan een helm.
Onoplettendheid... Tja. Zoals meneer cactus al vroeg: Wat heeft de spelende vrouw hiervan geleerd?
Maar draag een helm. Zeker als je op een mountainbike over hobbelige paadjes gaat crossen. Dit is echter niet wat het gros van de fietsers in Nederland dagelijks doet. Vreemd om dan te vinden dat iedereen een helm zou moeten dragen, omdat een bepaalde niche variant van fietsen daar veiliger van wordt.
Verder wens ik je een goed leven, maar ik blokkeer je vanaf nu aangezien je nogal rabiaat reageert