, 09:19 PM
(, 08:57 PM)Veloquest schreef: En ik heb dankzij de duitsers ook een helm gekocht Want op de polderputten baan moest je dus een helm op. En bij wedstrijden kan ik het wel begrijpen als je zonder racekap rijd maar onder mijn racekap past een helm niet. En nu doe ik eigenlijk alleen bij wedstrijden een helm op als ik zonder racekap rij.
Dat is het hele punt van een helm: Je draagt hem wanneer het nut heeft. Net zo goed als dat je beschermende kleding draagt op een motor, maar niet in een auto.
En als je je er fijner bij voelt om een helm te dragen in het dagelijkse verkeer? Ga je gang, maar ga niet jouw mening aan iedereen opleggen.
Hetgene waar ik in dit soort discussies over val is dat het:
1 - De schuld verlegt. ("Ja, ik reeed hem wel aan met 2 ton staal, maar HIJ droeg geen helm" (of "Hij had ook geen vlaggetje" voor de VM rijders hier)
2 - De verantwoordelijkheid verlegt (Je moet extra kosten maken om je te beschermen tegen dingen die er zijn omdat niet-fietsers zich niet aan de regels wensen te houden)
3 - Het zich toespitst op een fractie van de verwondingen/slachtoffers in het verkeer, terwijl er veel doeltreffender maatregelen zijn te nemen.