(, 06:54 PM)Roepers schreef: Ik denk ook dat de kans dat je op een ligfiets over de kop gaat erg klein is. Meestal ga je toch zijwaarts. Misschien vrijwel altijd. Maar klopt dat?Over de kop is idd heel moeilijk, zelfs op iets met een heel korte wielbasis zoals de M5 Streetlegal of Challenge Focus (groot achterwiel, klein voorwiel, directe besturing, onderstuur).
Ik heb diverse keren een noodstop moeten maken met zo'n fiets. In het ergste geval gaat het achterwiel omhoog en het kettingblad over de grond, dan sta je gewoon voor je fiets. In een andere situatie verloor het voorwiel grip en schoof ik onderuit.
Grootste risico onder de ligfietsers is een lowracer bij een aanrijding van opzij, maar ook dan is een fietshelm alles behalve op de vrijkomende krachten berekend.
Zoals eerder genoemd; een integraalhelm zou veel betere zaken doen, maar daarmee wordt je hoofd ook veel zwaarder en zelfs in een velomobiel is dat niet goed te fixeren. Of ja, het zal vast wel kunnen, maar er zou echt een onmogelijk onderzoeksbudget voor nodig zijn.
PS: Een aanrijding met een midracer heb ik ook geprobeerd, tegen een auto aan die het fietspad afsneed bij het rechtsaf slaan. Toen schoof ik enkel onderuit over de zitting. Grootste risico bij zo'n ongeval is voor onze kroonjuwelen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.