, 08:30 PM
De fietshelm heeft een keurige test methode, twee zelfs. Er is een Europese en een Amerikaanse testmethode. Beiden testen door de helm ondersteboven met een test hoofd erin te laten vallen. De valsnelheid in meter per seconde laat zich vertalen in 25 km/h. Dat past allemaal prima bij de testresultaten van rechtop fietsers, het is waarschijnlijk dat veel rechtop fiets ongevallen zich voordoen bij ongeveer zo'n snelheid. Ook is de kans redelijk groot dat je voorwaarts of zijwaarts richting grond gaat, waarbij je hoofd een hoge snelheid heeft. Ook als je niet hard fietst, kun je door de hoogte, van ca 1,8-2 meter al een redelijke val snelheid halen. Ik twijfel er niet aan dat een fietshelm dan wel iets doet.
Met de ligfiets of velomobiel is de kans dat je voorwaarts met je hoofd op de grond valt zeer beperkt. Het is me in 30 jaar nog niet gelukt. Heb al eens een mooie zijwaartse rol met de VM gedaan bij ongeveer 45 km/h daarbij rolde ik zo hard dat ik in mijn VM getrokken werd. Hoewel de muts wel geraakt werd, had mijn hoofd niks.
Ik geloof er niet zo in dat een helm die bij 25 voldoende werkt, ook de klap van een 2x zo hoge snelheid aan kan. Toch haal ik dat wel eens met de VM of bultje af.
Ik denk dat de kans op een ongeluk redelijk klein is, en de kans dat ik dan wat aan een helm heb is nog kleiner. Daarom heb ik er geen.
Met de ligfiets of velomobiel is de kans dat je voorwaarts met je hoofd op de grond valt zeer beperkt. Het is me in 30 jaar nog niet gelukt. Heb al eens een mooie zijwaartse rol met de VM gedaan bij ongeveer 45 km/h daarbij rolde ik zo hard dat ik in mijn VM getrokken werd. Hoewel de muts wel geraakt werd, had mijn hoofd niks.
Ik geloof er niet zo in dat een helm die bij 25 voldoende werkt, ook de klap van een 2x zo hoge snelheid aan kan. Toch haal ik dat wel eens met de VM of bultje af.
Ik denk dat de kans op een ongeluk redelijk klein is, en de kans dat ik dan wat aan een helm heb is nog kleiner. Daarom heb ik er geen.