Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
L6e-BP... op het fietspad?
(4 uren geleden)Roepers schreef: Bijvoorbeeld hier op de site van de Fietsersbond.
Daar zit ook wel veel onduidelijkheid in. Ook wordt er verwezen naar wijzigingen die in 2024 zouden moeten gebeuren. 
De Fietsersbond verzint er volgens mij bij dat de fabrikant bepaalt of iets een gehandicaptenvoertuig is of niet, maar dat lees ik in de wet nergens terug.
Wat ik opmerk is dat zeker het niet hebben van een motor (zoals in een driewielligfiets, gesloten of open maakt niet uit) het tussen de mazen van de wet laat vallen.
Het enige dat ik er na opnieuw zoeken eigenlijk over kan vinden is dit:

RVV 1990 artikel 1 punt 2 schreef:gehandicaptenvoertuig voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
hier de bron
Bij een gemotoriseerde fiets, of iets zonder trappers, waarbij het vaak gaat om meer vermogen dan 250W, is een typegoedkeuring noodzakelijk. Maar ik wil de rechter weleens zien vertellen dat een zwak gemotoriseerde (<250W) Van Raam ingericht is voor gehandicaptengebruik, maar een vergelijkbare eigenbouw fiets niet...

Het wordt nog leuker:

Fietsersbond schreef:Voor scootmobielen en gemotoriseerde voertuigen geldt op de stoep wel een maximum snelheid van zes kilometer per uur, voor een niet-motoriseerde driewieler geldt dat niet. Maar het is wel zo sympathiek om niet door het voetgangersgebied te racen.
Als ik dit regeltje letterlijk neem zou ik met de Tuna zelfs volgas door voetgangersgebied mogen knallen (maar het niet doen, uiteraard).

Verder, ook meer ontopic voor de Topolino/Ami/Rocks-e:
Kamerstuk 29398 nr. 33 schreef:Brommobiel

Brommobielen zijn geen gehandicaptenvoertuigen, maar bromfietsen op drie of meer wielen met een open of gesloten carrosserie. In geval van een open carrosserie («cabriolet») moeten bestuurder en passagier een helm dragen als het voertuig niet over gordels beschikt. Brommobielen volgen de verkeersregels voor auto’s. Ze moeten dan ook net als auto’s de rijbaan volgen en mogen dus niet op het fietspad of het voetpad rijden. Op grond van hun constructiesnelheid van ten hoogste 45 km/h mogen ze niet op autowegen en autosnelwegen rijden. Zij mogen ook niet rijden op wegen die gesloten zijn voor langzaam verkeer (bord C9). Brommobielen dienen aan de achterzijde een duidelijk herkenbaar bord te voeren waaruit de maximumsnelheid van 45 km/h blijkt. Zij worden gekentekend. Vanaf 2006 wordt ook voor de brommobiel het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs. Bij invoering van de tweede fase, naar verwachting in 2007, zal ook voor de brommobiel een theorie- en praktijkexamen worden ingevoerd waarbij het praktijkexamen afwijkt van dat van de snorfiets en de bromfiets.

Gehandicaptenvoertuig

Gehandicaptenvoertuigen zijn in beginsel (maar in de praktijk niet altijd) aangepast voor het gebruik door gehandicapten. Zij mogen niet breder zijn dan 1,10 meter. Tot 1 januari 2010 mogen ook gehandicaptenvoertuigen van maximaal 1,20 meter breed op de openbare weg rijden, maar alleen binnen de bebouwde kom.
De constructiesnelheid van gehandicaptenvoertuigen is maximaal 45 km/h. Voor gehandicaptenvoertuigen geldt geen helmdraagplicht. Zij mogen naar keuze gebruik maken van de rijbaan, het fietspad, het fiets-/bromfietspad of het voetpad. Het is de taak van de wegbeheerder ervoor te zorgen dat het fietspad niet door paaltjes ontoegankelijk wordt gemaakt voor gehandicaptenvoertuigen als die geen alternatief hebben. Voorbeelden van gehandicaptenvoertuigen zijn de elektrische rolstoel, de scootmobiel en op brommobielen gelijkende «autootjes» van 1,10 meter breed. De maximumsnelheden zijn dezelfde als voor bromfietsen.

hier de bron

De genoemde mini-autootjes kunnen dus nooit een gehandicaptenvoertuig zijn, want ze zijn allemaal ongeveer 1,40m breed.
De Canta is wél precies 1,10m breed.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
L6e-BP... op het fietspad? - door 365cycle - 23-May-2025, 04:51 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Veloquest - 23-May-2025, 04:59 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door 365cycle - 23-May-2025, 05:00 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Willeke_IGKT - 23-May-2025, 05:04 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Gideonaut - 23-May-2025, 05:39 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Tijanus - 23-May-2025, 06:08 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Bob Hagendijk - 23-May-2025, 06:10 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Roepers - 23-May-2025, 07:36 PM
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Roepers - 7 uren geleden
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door tiemen - 5 uren geleden
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Roepers - 4 uren geleden
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door 365cycle - 2 uren geleden
RE: L6e-BP... op het fietspad? - door Merijn - 2 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Nieuwe Quest 3.0
Ik heb dezelfde indr...blokdoorn — 07:51 PM
Alles is weg ;)
Hij staat nu in As...Wim -de roetsende — 06:53 PM
Waarom zijn fietspaden rood?
Klopt. Je merkt op...Wim -de roetsende — 06:50 PM
Nieuwe Quest 3.0
Ik doelde voor...Wim -de roetsende — 06:48 PM
Challenge Focus achtervork
Ja. Stuur maar een...365cycle — 06:24 PM
Fietsreis Velsen Noord, Chatham, Velsen...
Superleuk om te leze...365cycle — 06:21 PM
Waarom zijn fietspaden rood?
Goh dat met die sl...365cycle — 06:08 PM
De definitie is ho...365cycle — 06:04 PM
De definitie is hope...Merijn — 05:59 PM
Nieuwe Quest 3.0
Dat bedoel ik. Jou...365cycle — 05:55 PM
Bijvoorbeeld hier ...365cycle — 05:41 PM