27-May-2025, 10:39 AM
(26-May-2025, 10:39 PM)karimov schreef: Klopt helemaal!
Ik zoek ze vooral omdat de voorrem net iets anders in elkaar lijkt te zitten. In plaats van de kabel die naar de rechterzijde wordt gevoerd loopt de kabel hier naar de linkerzijde en dat biedt misschien iets meer ruimte om wat te experimenteren met de kettingloop. Als iemand nog een tip heeft voor een andere ‘linker” voorrem, hoor ik die graag!
Het ziet er dan uit zoals op de fiets van zoefzoef die nu op marktplaats staat: https://ibb.co/bgnnVSTg
Het verschil tussen links- en rechtstrekkende velgremmen gaat lang terug.
Toen ik nog racefietste (begin jaren 80) en een fiets opbouwde met de onderdelen die ik kon betalen, waren de linkstrekkende van onder andere Campagnolo en Dura-ace vreselijk duur en de rechtstrekkende van heel veel andere merken waaronder Shimano 600 waren wel op te brengen. Daar begon ik dan mee; na lang sparen kon ik een stel linkstrekkende remmen kopen van CLB en eindelijk zaten mijn kabels weer goed!
Het luisterde nauw. Remkabels "moesten" namelijk elkaar kruisen boven het stuur vanwege de esthetiek. Als je rechtstrekkende remmen had dan remde voor met rechts en achter met links, wat als verkeerd gold*, of je kabels kruisten niet, wat geen pan was.
Dit alles was in de prehistorie, de remkabels liepen buitenom en we schakelden aan de onderbuis.
We hadden ook draadloze navigatie, een zelf op een papiertje genoteerde routebeschrijving die met een wasknijper aan de boog van de remkabel zat.
Ach, laat me maar. Buiten mottert en miezert het en ik zit even lekker terug te zwijmelen.
* dat is nog altijd zo: mijn vakantiebukfiets, met schijfremmen weliswaar, remt "af fabriek" voor-met-links en achter-met-rechts.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
- een ligfietser komt nooit ongelegen -