28-May-2025, 09:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-May-2025, 09:37 AM door Arend-Jan.)
(23-Apr-2025, 07:58 PM)Bob Hagendijk schreef: -knip-
Ergens tussen Assen en Zwartsluis ging drinken mij erg tegenstaan. Ik had vooral sportdrank bij me om zouten op peil te houden, maar daar had ik helemaal geen zin meer in. Bij mijn schoonouders in Zwolle veel water gedronken (toen op 225km) maar dat was te laat want vanaf 250km kreeg ik erg last van mijn maag. Vol gevoel, winderigheid, geen pijn maar heel onprettig gevoel bij kracht zetten. Mijn benen wilden nog wel. Extra stop gemaakt bij 270km en besloten niet de 300km vol te maken maar rechtstreeks naar huis te gaan. Bij 288km thuis gekomen om 17:45, na 12,75 uur waarvan 10,75 uur beweegtijd. 8 krentenbollen, 8 mueslirepen en veel winegums op dus denk dat dat voldoende is, maar slechts 4 liter water. Tot 250km zat ik op 27,6km/u, laatste stuk gezakt naar 27,1. Thuisgekomen ca 4 kg lichaamsgewicht kwijt, waarvan er 3 na 2 dagen weer aan zat, vooral vocht dus denk ik .
-knip-
Hi Bob,
Ik durf wel stellig te beweren dat je vrijwel zeker flink te weinig hebt gedronken (want je kwam 4 kilo lichter thuis dan je vertrok). En de kans is best groot dat dat ook een rol gespeeld heeft bij je maagklachten. Het was geen warm weer zei je (zelfs flink fris bij de start) en dan denk je al snel amper vocht nodig te hebben. Dat je alsnog 4 liter hebt weten te drinken is heel flink, maar voor een verstreken tijd van 12,75 waarvan bewogen 10,75 vind ik het weinig. Dat is ~1 bidon per uur. De een zweet veel meer dan de ander, maar voor mij is dat ook bij fris weer niet genoeg (om niet lichter aan te komen dan bij vertrek). Hoe vaak je moet plassen en de kleur van je urine kunnen ook een aardige indicator zijn (ik neem nooit een weegschaal mee

Wat daarnaast belangrijk is om bij stil te staan, is dat voldoende vocht ook heel belangrijk is voor de opname van de suikers die je eet. Bij de te weinig vocht is de concentratie van opgeloste suikers in je maag erg hoog, en dat bemoeilijkt de opname enorm. Dat is waarom er hyper-, iso- en hypotone sportdranken bestaan. Hypertoon kan je achteraf goed drinken, omdat je lijf dan in rust is lukt het dan wel om de hogere concentratie suikers te verwerken. Tijdens duursport zou je hooguit isotoon moeten drinken (en bij warm weer vooral hypotoon).
Teveel drinken heeft eigenlijk maar 2 nadelen; je riskeert veel zouten en andere mineralen te verliezen (die worden aan veel sportdranken wel toegevoegd, of je kan inderdaad tabletten gebruiken), en daarnaast zal je dan gewoon vaak moeten plassen.
En dat laatste is best irritant als je een 24u probeert te rijden met een minimaal aantal stops, dus dat is een riskante balans die je dan wil opzoeken.
Tot overmogen!
Hoop dat het weer een beetje meezit....