31-May-2025, 05:21 PM
(31-May-2025, 12:34 PM)Tijanus schreef: Uiteindelijk is het inderdaad simpelweg een kwestie van kinetische energie (snelheid) omzetten in potentiële energie (hoogte) en weer terug.Met wind ben je dan extra in het voordeel met een velomobiel. "Even" 55 vasthouden tot je bij de klim bent is met een Snoek niet zo'n probleem, met een wielrenfiets een grote uitdaging. Daarom vind ik velomobielen heerlijk in gebieden waar het continu een beetje bergop/bergaf gaat; met een beetje lef en een hoop stuurmanskunst hoef je een hoop minder energie te investeren in het klimwerk.
Daar steekt een kwadratische factor in met de snelheid, dus bij lagere snelheden is je verlies aan snelheid (en dus verschil in cadans of aanpassing van verzet) veel groter. Een bruggetje als deze van ~4 meter hoog is daardoor genoeg om je af te remmen van 32 km/u naar stilstand, of van 55 km/u naar 45 km/u.
Toen ik laatst de Brienenoord Zuid-Noord reed met de vouwfiets viel het me ook op; waar ik als ik een beetje vlot klim met de Tuna probleemloos richting 70 km/h rol in de afdaling moest ik op de vouwfiets bijtrappen om meer dan 27 km/h op de teller te krijgen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.