25-Apr-2017, 10:18 PM
Ik kamp al een tijdje met schakelproblemen in mijn DF. Na veel gepuzzel denk ik er inmiddels de oorzaken gevonden te hebben, maar tijdens al dat puzzelwerk vroeg ik mezelf af of het niet eenvoudig op te lossen zou zijn met een elektronisch geschakelde derailleur, zoals een Shimano Di2 systeem (XTR of Deore). Natuurlijk hangt daar een pittig prijskaartje aan en daarnaast lijkt het me ook wel een nadeel om voor het schakelen afhankelijk te zijn van een batterij. Ben daarom ook niet bepaald van plan om daarop over te 'schakelen'.
Maar ik vroeg me toch af of er hier op het forum mensen zijn die al ervaring hebben met elektrisch schakelen op een ligfiets en zo ja klopt het dat het systeem altijd trefzeker naar het volgende kransje schakelt zoals de maker beweert? En hoe zit het in de praktijk met de accuduur? Kun je het zomaar zonder meer inbouwen op een ligger of loop je tegen allerlei praktische zaken aan (kabels die te kort zijn voor liggers oid)? Zijn er nog anderen voor/nadelen?
Maar ik vroeg me toch af of er hier op het forum mensen zijn die al ervaring hebben met elektrisch schakelen op een ligfiets en zo ja klopt het dat het systeem altijd trefzeker naar het volgende kransje schakelt zoals de maker beweert? En hoe zit het in de praktijk met de accuduur? Kun je het zomaar zonder meer inbouwen op een ligger of loop je tegen allerlei praktische zaken aan (kabels die te kort zijn voor liggers oid)? Zijn er nog anderen voor/nadelen?