03-Jun-2025, 07:27 PM
Ik probeer mijn gedrag een beetje te spiegelen aan dat wat mijn medeweggebruiker doet. Ik rijd dagelijks dit weggetje, waar het met gemotoriseerd verkeer ook krap wordt.https://www.google.nl/maps/place/Azewijn/@51.887251,6.341665,3a,75y,353.96h,76.85t/data=!3m7!1e1!3m5!1sopuWtCtFQGzkRuznniPZqg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D13.146305630120438%26panoid%3DopuWtCtFQGzkRuznniPZqg%26yaw%3D353.96263395650817!7i13312!8i6656!4m6!3m5!1s0x47c782fad3baac59:0x12ca8d5047d3fdb5!8m2!3d51.8869632!4d6.3056136!16s%2Fm%2F03clc1w?hl=nl&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYwMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Als iedereen het netjes doet past het net, komt er een trekker of vrachtwagen, dan wordt het echt wel heel krap. Doet die ander netjes, vertraagd hij, gaat ie aan de kant, dan doe ik dat ook. Vaak gaat de auto dan met 1 kant de berm in, of eventjes heel langzaam. Bij trekkers ga ik vaak even aan de kant bij een oprit, of maak met de hand of het knipperlicht duidelijk wat ik ga doen.
Door die subtiele communicatie weet je van elkaar wat je gaat doen, en wat je kunt verwachten. De meesten die daar rijden, rijden er vaker en weten dus ook dat het krap is en dat je daar wel in de berm kunt met 1 kant. Moet het met twee auto's of een auto en een trekker dan wordt interessant.
In jou geval kan het toch doorrijden best een schrik reactie veroorzaken. Jij weet wel dat het past, en je kunt het ook zien, maar voor die automobilist verdwijn je misschien wel in zijn dode hoek, zo dicht naast de auto. In zijn/haar positie zou ik dat misschien niet heel prettig vinden. Heb me met de lowracer laatst ook in zo'n gaatje gegooid, waar ik bij nader inzien instinctief de ellebogen nog iets introk. Het pastte wel, maar helemaal lekker was het niet.
Het zit hem wat mij betreft heel erg in de communicatie met de andere weggebruiker, hoe je elkaar door je plek te kiezen laat zien wat je gaat doen, door je snelheid wel of niet aan te passen, door je rijgedrag. Het kan dus de ene keer asociaal zijn en de andere keer prima. Als die ander al aarzelt, vertraagt, twijfelend rijdt en jij drukt door gaat die misschien in een noodstop. Terwijl jij het obstakel aan jou kant hebt. Dat vind ik niet netjes. Drukt die ander bruut door, is het misschien niet verstandig om je er vlak naast te wagen. Gedraagt de ander zich netjes en rustig, dan kun je her erop wagen.
Mijn ervaring met de Duitsers is dat die nog wel erg strak van de regeltjes zijn, in dit geval heb jij het obstakel aan jou kant en moet jij dus wachten. Ook als jij er misschien net iets dichter bij bent of denkt dat het net wel past. als hij denkt dat jij er niet langs past en je gaat toch houdt jij je niet aan de regeltjes, vinden ze heel erg.
Als iedereen het netjes doet past het net, komt er een trekker of vrachtwagen, dan wordt het echt wel heel krap. Doet die ander netjes, vertraagd hij, gaat ie aan de kant, dan doe ik dat ook. Vaak gaat de auto dan met 1 kant de berm in, of eventjes heel langzaam. Bij trekkers ga ik vaak even aan de kant bij een oprit, of maak met de hand of het knipperlicht duidelijk wat ik ga doen.
Door die subtiele communicatie weet je van elkaar wat je gaat doen, en wat je kunt verwachten. De meesten die daar rijden, rijden er vaker en weten dus ook dat het krap is en dat je daar wel in de berm kunt met 1 kant. Moet het met twee auto's of een auto en een trekker dan wordt interessant.
In jou geval kan het toch doorrijden best een schrik reactie veroorzaken. Jij weet wel dat het past, en je kunt het ook zien, maar voor die automobilist verdwijn je misschien wel in zijn dode hoek, zo dicht naast de auto. In zijn/haar positie zou ik dat misschien niet heel prettig vinden. Heb me met de lowracer laatst ook in zo'n gaatje gegooid, waar ik bij nader inzien instinctief de ellebogen nog iets introk. Het pastte wel, maar helemaal lekker was het niet.
Het zit hem wat mij betreft heel erg in de communicatie met de andere weggebruiker, hoe je elkaar door je plek te kiezen laat zien wat je gaat doen, door je snelheid wel of niet aan te passen, door je rijgedrag. Het kan dus de ene keer asociaal zijn en de andere keer prima. Als die ander al aarzelt, vertraagt, twijfelend rijdt en jij drukt door gaat die misschien in een noodstop. Terwijl jij het obstakel aan jou kant hebt. Dat vind ik niet netjes. Drukt die ander bruut door, is het misschien niet verstandig om je er vlak naast te wagen. Gedraagt de ander zich netjes en rustig, dan kun je her erop wagen.
Mijn ervaring met de Duitsers is dat die nog wel erg strak van de regeltjes zijn, in dit geval heb jij het obstakel aan jou kant en moet jij dus wachten. Ook als jij er misschien net iets dichter bij bent of denkt dat het net wel past. als hij denkt dat jij er niet langs past en je gaat toch houdt jij je niet aan de regeltjes, vinden ze heel erg.