Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omgangsvormen op het forum
Allereerst respect dat je je zo kwetsbaar opstelt. Je geeft niet alleen aan wat je overkomt en wat voor last je daar van hebt, maar ook je gevoel daarbij en hoe dat je gevormd heeft.
Ik besef me al jaren dat ik heel veel geluk heb met wie ik ben. Dat heeft met een aantal zaken te maken, te beginnen mijn jeugdsituatie.
Ik kom uit een stabiel gezin, niet rijk maar ook geen geldproblemen. Mijn ouders hebben me een aantal zaken bijgebracht die altijd zijn blijven hangen:
- Geld lenen doe je alleen voor een huis
- Je moet je niet aanpassen om ergens bij te horen
- Het maakt niet uit met wie je thuiskomt (m/v), als jij er maar gelukkig mee bent
- Doe bij anderen niet wat je zelf ook niet zou willen
- Maakt niet uit als je vuilnisman wil worden, maar maak je school af zodat het een keuze is, en niet de enige optie
- Als je leuke dingen wil doen moet je er voor werken
- Doe je best bij je baas

Het zijn maar hele simpele zaken, maar het heeft me geleerd dat ik mag zijn wie ik wil zijn, dat ik anderen moet respecteren en dat geldzaken belangrijk zijn. Allemaal dingen die in mijn ogen belangrijk zijn.

Daarbij ben ik gezegend met een goed stel hersens. Ik heb een goede opleiding kunnen doen en heb op kamers kunnen wonen tijdens mijn HBO studie. Ik heb het privilege gehad om goede kansen te krijgen, en die ook te kunnen pakken.

Door regelmatig verhuizen en de les dat ik me niet hoef aan te passen om ergens bij te horen heeft mij ook gevormd. Ik heb best vrienden gehad in mijn jeugd, maar als ik het gevoel had dat het niet meer bij me paste kon ik het ook makkelijk los laten. Mijn mooiste tijd had ik in Groningen tijdens mijn HBO studie. Er was daar een forum van mensen die overal buitenbeentjes in waren, en die woonden bijna allemaal in Groningen. Iedereen accepteerde elkaar, wat je ook droeg, hoe je dacht, hoe je eruit zag, welke muziek je luisterde en wat je achtergrond was. Omdat iedereen op zijn eigen manier niet in de grote massa pastte, pastte die groep op dat moment perfect bij elkaar. Na de studietijd is dat uit elkaar gevallen, maar het was voor mij de perfecte bevestiging van wat ik altijd al voelde, iedereen mag er op zijn eigen manier zijn.

Ik besef mezelf dat ik op een bevoorrechte positie zit met een goede baan, een gezin en een eigen huis. Ik ben een witte man, bijna 2 meter lang worden en overtuigd hetero.

Ik heb dit filmpje al eerder gepost, maar het was voor mij het eerste hele duidelijke besef dat ik bevoorrecht ben:
filmpje
Ik ben niet van kleur, dus krijg gewoon antwoord als ik een sollicitiebrief stuur. Ik kan naar iedere uitgaansgelegenheid, ik kan midden in de nacht met een groepje fotos maken zonder dat de politie wordt gebeld etc etc.
Maar het stopt niet daar. Ik verdien meer dan een vrouw die hetzelfde werk doet. Ik verdien meer dan een operator die in 3 ploegen werkt wat slechter voor je lichaam is dan mijn werk, omdat diegene niet dezelfde kansen had als ik. Ik heb geen stress door geldgebrek waardoor mijn thuissituatie op spanning staat, of ik moet kiezen of ik mijn hypotheek, mijn eten of de elektriciteitsrekening eerst moet betalen. 
Ik heb altijd een dak boven mijn hoofd gehad. Er is schijnbaar een school, in Nederland, waarop 1 op de 20 kinderen dat niet heeft. Linkje. Ja, die kinderen moeten ook hun best doen om wat moois van het leven te maken... Maar als dat niet lukt, is dat hun schuld? Ik heb misschien 30 kansen gehad op een mooi leven en heb er 5 laten liggen. Zij krijgen waarschijnlijk niet eens 5 kansen. 
Op onderwijs wordt steeds meer bezuinigd waardoor juist kinderen die niet zomaar mee komen een grotere achterstand krijgen. Met een normaal startersinkomen kan je geen huis kopen, waardoor je thuis blijft wonen wat je remt in je leven, of je gaat een huis huren wat belachelijk duur is en je er niks aan overhoudt. De top van het bedrijfsleven wat in verhouding tot de werkvloer steeds meer verdiend Linkje, ik weet niet hoe betrouwbaar deze specifieke site is maar anderen onderschrijven het wel maar zitten achter een betaalmuur.
De kansenongelijkheid wordt steeds groter en dat begint al waar je geboren wordt. Ja, ook binnen Nederland wordt dat steeds belangrijker.

Ik hoop dat mijn kinderen geen relatie krijgen met iemand met een kleurtje of hetzelfde geslacht. Niet omdat ik daar wat van vind, maar omdat de buitenwereld daar wat van vindt en hun leven daar moeilijker van word. En het is te gek voor woorden dat ik me daar druk over moet maken.

Ik denk dat het zou helpen als iedereen kijkt wat voor kansen je in je leven hebt gehad om te komen waar je bent. Op die manier kan je beter begrijpen waarom sommige mensen daar niet komen. 

Ik heb gelukkig nooit de problemen van 365cycle gehad en wil ook niet zeggen dat ik volledig snap wat het inhoudt, maar ik weet dat het gebeurt en dat het invloed heeft.
Antwoord }

Berichten in dit topic
Omgangsvormen op het forum - door Bob Hagendijk - 23-May-2025, 11:53 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door 365cycle - 03-Jun-2025, 02:05 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door karimov - 03-Jun-2025, 10:10 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door qv-tester - 03-Jun-2025, 08:09 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door Hardloper - 03-Jun-2025, 08:52 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door 365cycle - 03-Jun-2025, 08:58 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door Niels van der Wal - 03-Jun-2025, 10:10 AM
RE: Omgangsvormen op het forum - door Lig-hen - 03-Jun-2025, 12:12 PM
RE: Omgangsvormen op het forum - door Hoekie - 03-Jun-2025, 12:35 PM
RE: Omgangsvormen op het forum - door Hardloper - 03-Jun-2025, 03:28 PM
RE: Omgangsvormen op het forum - door Bob Hagendijk - 03-Jun-2025, 10:12 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Is het hier gezellig?
Kudos voor ieder...Niels van der Wal — 09:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
......op het Duits...Wim -de roetsende — 09:07 PM
Is het hier gezellig?
Welkom David, Ik we...Willeke_IGKT — 08:23 PM
Is het hier gezellig?
Nu ga ik een profi...Hardloper — 08:20 PM
Is het hier gezellig?