04-Jun-2025, 10:03 AM
(03-Jun-2025, 07:27 PM)Jeroen S schreef: Ik probeer mijn gedrag een beetje te spiegelen aan dat wat mijn medeweggebruiker doet.Ik probeer ook contact te krijgen met een medeweggebruiker. En in 99.9% van de gevallen die ik tegenkom heb ik ook geen twijfels. En meestal komt er op deze plek ook geen tegemoetkomend verkeer. Maar omdat ik de route nogal veel rijd overkomt het mij toch regelmatig en elke keer heb ik na de actie toch de vraag was dit goed om te doen.
In jou geval kan het toch doorrijden best een schrik reactie veroorzaken. Jij weet wel dat het past, en je kunt het ook zien, maar voor die automobilist verdwijn je misschien wel in zijn dode hoek, zo dicht naast de auto. In zijn/haar positie zou ik dat misschien niet heel prettig vinden. Heb me met de lowracer laatst ook in zo'n gaatje gegooid, waar ik bij nader inzien instinctief de ellebogen nog iets introk. Het pastte wel, maar helemaal lekker was het niet.
Met jouw uitleg dat ik waarschijnlijk uit het blikveld van de automobilist ga, omdat ik zo dichtbij rijd, is voor mij voldoende om ook te concluderen dat dit niet wenselijk is. Ik had me dat nog niet gerealiseerd.
(03-Jun-2025, 07:27 PM)Jeroen S schreef: Mijn ervaring met de Duitsers is dat die nog wel erg strak van de regeltjes zijn, in dit geval heb jij het obstakel aan jou kant en moet jij dus wachten. Ook als jij er misschien net iets dichter bij bent of denkt dat het net wel past. als hij denkt dat jij er niet langs past en je gaat toch houdt jij je niet aan de regeltjes, vinden ze heel erg.
De relevante regel in de StvO is §6. Die stelt gewoon dat ik doorgang moet verlenen aan de tegenligger. Dat zou ik pas niet doen als ik op zijn weghelft kom. Dus ik sluit mij aan bij het idee van 365Cycle dat het volkomen legaal is zolang ik maar op mijn weghelft blijf. Daarom was mijn vraag ook of het asociaal was en niet of het illegaal was.