04-Jun-2025, 11:14 PM
(04-Jun-2025, 09:50 PM)blokdoorn schreef: Dit soort weginrichting is gemaakt omdat automobilisten niet in staat blijken zich aan snelheidsbeperkingen te houden. Zij zijn onnodig breed en kiezen om gebruik te maken van een voertuigtype met veel asociale kanten. Kortom, ik vind het niet asociaal om als fietser door te rijden; als de tegenligger ook voor de fiets had gekozen ipv een onnodig groot voertuig was er niets aan de hand; maar zou daarbij wel defensief te werk gaan.
Nouja, er zijn wel een hoop verkeersobstakels die ingericht zijn om de auto [autobestuurders] in zijn potentiële gevaarlijkheid te beperken, maar waar je als relatief onschuldige fietser ook flink nadeel kan hebben. Ik als fietser wordt niet blij van een hoop drempels (veel zijn gelukkig ook prima te befietsen als ze tenminste niet zo'n hoekige overgang hebben), gekke bloembakken half op de weg waar ik omheen moet slingeren en juist wat meer in de doorgaande route van auto's wordt gedwongen, of waar ik rechts van obstakels een smal doorgangetje moet nemen als fietser en de auto er links langs moet slingeren, of paaltjes op het eind of begin van fietspaden om auto's te weren maar waar ik tegenaan kan fietsen.
Bij die smalle doorgangetjes rechts rijd ik bijna altijd eigenlijk gewoon links waar ook de auto's rijden. Ik ga echt niet zo'n smal gangetje door vanwege glas dat er vaak ligt, maar ook omdat je dan ook vaak weinig ruimte krijgt om langs een opstaand randje of iets anders te moeten wurmen. Dat is mij gewoon teveel risico. Dan maar in de doorgaande route van de auto, die desnoods dan maar even anderhalve seconde van hun waardevolle tijd moet inhouden voor mij...