05-Jun-2025, 08:16 AM
Soms pas je er rechts ook langs, volgens mij hier ook maar er zit wel een stoeprandje en je rijdt dan over de stoep, niet over het fietspad of een fietsstrookje. Dan moet je wel terug naar stapvoets vermoed ik. Kalkar is niet zo'n grote plaats maar er is wel enig verkeer en dit is wel een van de voornaamste uitvalswegen, buiten de bebouwde kom. Binnen de kom is het dan een 30 zone, terwijl de weg daar niet echt op ingericht is. Inderdaad om auto's af te remmen die verderop toch weer harder gaan, want daartoe nodigt de weg uit. Er liggen nog een paar van die versmallinkjes verderop, maar de autosnelheid zal daar echt wel boven de 30 liggen.
Als je het vanuit auto perspectief bekijkt, en je zit in zo'n wat hogere auto of een bedrijfsbusje ofzo, dan verdwijnt die velomobiel voor een groot deel of helemaal buiten beeld, en dat is dan voornamelijk het stukje dichtbij de auto. Niet echt een lekkere situatie. Het kan zijn dat die automobilist denkt wat meer ruimte nodig te hebben als hij krijgt.
De omgang met verkeersregels is in Duitsland echt een beetje anders als bij ons. Ik zie het hier ook dat er wel veel geinterpreteerd wordt op de regels. Ik ben er al eens op een zondagochtend op aangesproken dat ik een rood verkeerslicht bij een doodlopende weg naar een stukje industrieterrein negeerde. Of ik wat punten op mijn rijbewijs kwijt wilde e.d. Ik zie het ook terug in de dode hoek discussie. In de wet staat dat de vrachtwagenchauffeur naar alle kanten goed zicht moet hebben, dus is dat zo, en zijn dode hoek waarschuwingsstickers onzin. In Nederland wordt met verkeerslessen veel aandacht gestoken in die dode hoek, met lessen van de ANWB of VVN ofzo dat je daar op moet passen. In de ogen van een heel aantal van onze fietsende Oosterburen ligt de fout altijd bij de vrachtwagenchauffeur want die had die fietser best kunnen zien, staat immers in de wet.
Als je het vanuit auto perspectief bekijkt, en je zit in zo'n wat hogere auto of een bedrijfsbusje ofzo, dan verdwijnt die velomobiel voor een groot deel of helemaal buiten beeld, en dat is dan voornamelijk het stukje dichtbij de auto. Niet echt een lekkere situatie. Het kan zijn dat die automobilist denkt wat meer ruimte nodig te hebben als hij krijgt.
De omgang met verkeersregels is in Duitsland echt een beetje anders als bij ons. Ik zie het hier ook dat er wel veel geinterpreteerd wordt op de regels. Ik ben er al eens op een zondagochtend op aangesproken dat ik een rood verkeerslicht bij een doodlopende weg naar een stukje industrieterrein negeerde. Of ik wat punten op mijn rijbewijs kwijt wilde e.d. Ik zie het ook terug in de dode hoek discussie. In de wet staat dat de vrachtwagenchauffeur naar alle kanten goed zicht moet hebben, dus is dat zo, en zijn dode hoek waarschuwingsstickers onzin. In Nederland wordt met verkeerslessen veel aandacht gestoken in die dode hoek, met lessen van de ANWB of VVN ofzo dat je daar op moet passen. In de ogen van een heel aantal van onze fietsende Oosterburen ligt de fout altijd bij de vrachtwagenchauffeur want die had die fietser best kunnen zien, staat immers in de wet.