05-Jun-2025, 10:03 AM
(05-Jun-2025, 08:16 AM)Jeroen S schreef: Soms pas je er rechts ook langs, volgens mij hier ook maar er zit wel een stoeprandje en je rijdt dan over de stoep, niet over het fietspad of een fietsstrookje.......
......Er liggen nog een paar van die versmallinkjes verderop, maar de autosnelheid zal daar echt wel boven de 30 liggen.
Dat is in mijn ogen zeker niet de bedoeling. Er is niets aan de inrichting van de weg te zien dat dat de bedoeling is. Dat het niet de bedoeling zou zijn om hier als fietser samen met een auto door te rijden, daar zit 'm voor mij nu de onduidelijkheid. Juist vanwege die andere versmalling in de weg, waar ik nog nooit op het idee gekomen ben om door te rijden bij tegenliggers. Die is zo aangelegd dat dat echt geen ruimte voor is. Waarom bij deze dan wel? Dat zorgt voor de twijfel bij mij.
Dit is trouwens een weg die ik veel rijd en ik zie hier zelden mensen te hard rijden. Ok. misschien rijden ze 35, maar dan houd het ook wel op. Op een paar gekken na.
(05-Jun-2025, 08:16 AM)Jeroen S schreef: De omgang met verkeersregels is in Duitsland echt een beetje anders als bij ons. Ik zie het hier ook dat er wel veel geinterpreteerd wordt op de regels. Ik ben er al eens op een zondagochtend op aangesproken dat ik een rood verkeerslicht bij een doodlopende weg naar een stukje industrieterrein negeerde. Of ik wat punten op mijn rijbewijs kwijt wilde e.d. Ik zie het ook terug in de dode hoek discussie. In de wet staat dat de vrachtwagenchauffeur naar alle kanten goed zicht moet hebben, dus is dat zo, en zijn dode hoek waarschuwingsstickers onzin. In Nederland wordt met verkeerslessen veel aandacht gestoken in die dode hoek, met lessen van de ANWB of VVN ofzo dat je daar op moet passen. In de ogen van een heel aantal van onze fietsende Oosterburen ligt de fout altijd bij de vrachtwagenchauffeur want die had die fietser best kunnen zien, staat immers in de wet.
Dat ze hier anders omgaan (strenger) met regels valt in de praktijk nogal tegen. Ook heb ik niet het gevoel dat ik de regels aan het oprekken ben met mijn interpretatie. Dus de volgende keer dat ik een agent tegenkom, zal ik het eens aan hem voorleggen.
Dat een vrachtwagen met een dode hoek toegelaten wordt op de openbare weg is mij nog steeds een raadsel.