(, 12:36 PM)Bianca F schreef: Voldoende ruimte betekent dat je vindt dat je tegelijk met die auto door die ruimte kunt.Hangt sterk van de situatie af. Ik vraag me dit weleens af bij geparkeerde auto's: Staan ze op mijn weghelft, dan kies ik er soms voor om door te rijden en soms ook niet. De ruimte die ik dan op mijn weghelft heb is beperkt, die op de andere weghelft is dat niet; ik kan dan als kwetsbare verkeersdeelnemer bepalen of ik het voldoende vind of niet. Het is algemeen geaccepteerd dat fietsers dan wél doorrijden.
Zodra je je afvraagt of het asociaal is, weet je dat auto's gaan remmen als jij daar rijdt. Dan vind je dus niet dat er voldoende ruimte is, maar zoek je de grenzen van de wet op. Wanneer er geen obstakel is, rijd je ook niet tegen de streep aan. Die streep is slechts een hulpmiddel.
Staan de geparkeerde auto's aan de kant van de tegenligger, dan stoor ik me eraan als ze doorrijden. Zij bepalen dan namelijk dat ik voldoende ruimte heb ondanks dat zij een flink stuk van mijn weghelft afsnoepen, terwijl zij niet kunnen weten hoeveel last ik heb van de wind die er op dat moment staat. Ik stuur dan bewust soms wél tegen de wegas aan, om dat manoeuvre te voorkomen.
Hetzelfde doe ik wanneer automobilisten op van die 60-wegen met 2 suggestiestroken tussen een ingehaalde en een tegenligger-fietser door gaan inhalen.
M.a.w.: Als ik de andere rijbaan écht vrij kan laten, met een klein beetje marge, rijd ik vaak genoeg door. Soms gebaar ik dan nog "kom maar", om aan te duiden dat het past, maar alleen als de automobilist niet met 100 km/h op de wegversmalling afvliegt.
(, 12:36 PM)Bianca F schreef: Mocht hier een ongeluk gebeuren, dan zal de rechter zeggen dat wie het obstakel op zijn weghelft heeft, degene is die de schuld heeft. De wet is daar duidelijk over.Kan je dat met jurisprudentie onderbouwen? Ik geloof het eerlijk gezegd namelijk niet. Teneerste is de fietser de zwakke verkeersdeelnemer, en ik denk dat het helemaal klaar is als de fietser kan aantonen dat die op de eigen weghelft bleef, maar toch aangereden is.
Als laatste zijn wegversmallingen niet bedoeld om de snelheid eruit te halen bij fietsers, maar bij automobilisten. Tegen velonauten werkt een drempel beter (tenzij je bij de Rotte Rijders hoort, want wij zitten volgens mij allemaal op vliegles).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.