9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door David Wielemaker.)
Ik schrok wel toen ik dit las. Ik hoopte op een succes voor Podbike, omdat ze in mijn ogen als enige iets unieks en veelbelovends deden.
Het was nooit een velomobiel, maar een 1-persoons trapauto met als doel automobilisten uit hun 5 persoons luiheidsmobielen te verleiden. Het lef om met een team van 6 europeanen de technische strijd aan te gaan met de volledige auto-industrie verdient wat mij betreft groot respect.
Was het ding te duur? Ja
Te zwaar? ja ik denk het wel, maar ik weet ook hoe moelijk het is om lichtgewicht constructies te maken
Lelijk? kwestie van smaak, ik vond hem wel aardig (een middenweg tussen futuristisch en praktisch)
De enige die een trapauto maakte die kon beginnen te tippen aan de ervaring van in een auto stappen, gewoon gaan zitten en achteloos wegrijden? Ik vind van wel.
Er zijn een handjevol concurrenten die iets soortgelijks proberen maar die hebben allemaal een (veel) hoger houtje-touwtje gehalte en zijn ook nog zwaarder (125-140kg als ik het me goed herinner).
Waar ging het mis voor de Frikar? Een veelbelovend concept en grote vraag naar een betaalbaar serie-geproduceerd model, snel (gehaast?) opschalen van prototype naar serieproduct met grote investeringen. Uit de pan lopende kosten en faillisement.
Voor eenieder die gemotiveerd is om iets te doen aan deze visie (meer fietsers ten koste van minder automobilisten) is dit waardevolle informatie; de sleutel naar succes (of in ieder geval een cruciaal deel van de uitdaging) is efficient opschalen van stukproductie naar serieproduct .
Het was nooit een velomobiel, maar een 1-persoons trapauto met als doel automobilisten uit hun 5 persoons luiheidsmobielen te verleiden. Het lef om met een team van 6 europeanen de technische strijd aan te gaan met de volledige auto-industrie verdient wat mij betreft groot respect.
Was het ding te duur? Ja
Te zwaar? ja ik denk het wel, maar ik weet ook hoe moelijk het is om lichtgewicht constructies te maken
Lelijk? kwestie van smaak, ik vond hem wel aardig (een middenweg tussen futuristisch en praktisch)
De enige die een trapauto maakte die kon beginnen te tippen aan de ervaring van in een auto stappen, gewoon gaan zitten en achteloos wegrijden? Ik vind van wel.
Er zijn een handjevol concurrenten die iets soortgelijks proberen maar die hebben allemaal een (veel) hoger houtje-touwtje gehalte en zijn ook nog zwaarder (125-140kg als ik het me goed herinner).
Waar ging het mis voor de Frikar? Een veelbelovend concept en grote vraag naar een betaalbaar serie-geproduceerd model, snel (gehaast?) opschalen van prototype naar serieproduct met grote investeringen. Uit de pan lopende kosten en faillisement.
Voor eenieder die gemotiveerd is om iets te doen aan deze visie (meer fietsers ten koste van minder automobilisten) is dit waardevolle informatie; de sleutel naar succes (of in ieder geval een cruciaal deel van de uitdaging) is efficient opschalen van stukproductie naar serieproduct .