10-Jun-2025, 11:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jun-2025, 11:27 AM door datakneder.)
(10-Jun-2025, 10:33 AM)365cycle schreef: Bij de meeste velomobielen voelt veel kracht zetten alsof er iets een beetje "meeveert", of er wat rek in de ketting optreedt ofzo.
Bij m'n blauwe DF XL voelde het (mogelijk door de Rotor-cranks en BB die ik later had) het meest rigide. Het voelde echt alsof het achterwiel direct reageerde op trappen.
De Milan GT was inderdaad het slapst van de fietsen die ik nieuw aanschafte.
Om het even visueel te maken, hier drie foto's van de voorkan van mijn WAW.
![[Afbeelding: 20250610-111435.jpg]](https://i.postimg.cc/d3dqnw2j/20250610-111435.jpg)
Je ziet een close-up van de voorkant van de fiets met een gat in de body. Oorspronkelijk zat hier de verlichting, maar ik heb een andere constructie. In het rechtergat zie je een grijze buis. Die buis zit vast aan de boom waar het crankstel op zit. De middelste foto is in rust en de twee uitersten is als ik op de linker danwel de recht pedaal kracht zet. Je ziet de buis verschuiven t.o.v. de body. Deze vervorming kost energie en wordt niet omgezet in snelheid.
Soms kom je een versteviging tegen d.m.v. platen aan de zijkant van de constructie om dit effect te verminderen.
Het zit dus niet alleen in de rek op de ketting, maar ook de vervorming van de fiets zelf.