10-Jun-2025, 02:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jun-2025, 02:15 PM door 365cycle.)
(10-Jun-2025, 12:28 PM)datakneder schreef: Volgens mij hadden we het over het verschil in optrekken tussen Milan Bülk en DF. Je gaat me toch niet vertellen dat er een verschil zit van 100W in de aandrijflijn van die fietsen?Uiteraard niet, maar het is wel behoorlijk. Van de Tuna weet ik het niet precies, maar de DF is aerodynamisch zeker minder dan een Snoek L en veel andere concurrerende fietsen. Dusdanig dat een DF zonder hosen al lang niet meer competitief is in wedstrijden. Toch is een DF zonder hosen op de weg in Nederland zeker wel competitief, zelfs bij sterke rijders; er zijn een paar uitzonderlijke nachtritten waarbij ik hele stukken 60- en 80-kilometerweg over de rijbaan ben gegaan met de Bülk, en waarbij het gemiddelde hoog in de 40 uit kwam, maar dat zijn dan dus ritten waarbij ik heel veel ruimte en heel weinig verkeer had, het relatief warm was en ik toch met toerkap reed.
Van alle woon-werkritten die ik deed toen ik zowel de DF als de Bülk had zitten er best een hoop in het bereik 42-44 km/h, en de DF doet daarbij in aantallen niet onder voor de Bülk. Opvallend is dan wel weer dat het aantal PR's dat ik op gebruikelijke trajecten met de Tuna rijd zeer beperkt is; de klim-PRs had ik veelal al gereden met de DF, de PRs op stukken waar ruimte is om het tempo echt hoog op te laten lopen met de Bülk.
De snelste rit overdag op mijn woon-werktraject is echter wél met de Tuna, nl. krap over de 45 km/h. Ik was toen niet sterker dan ik was toen ik de DF en Bülk had, eerder minder sterk. Hoewel ik bij ritten met Arend-Jan en HT Lifestyle jaloers ben op hun snelheid, toont dit vooral dat de Tuna een hele sterke allrounder is. Niet alleen qua praktisch gemak, maar ook qua tempo.
(10-Jun-2025, 12:28 PM)datakneder schreef: Ik probeer gewoon met iets visueels één onderdeel dat meespeelt in het verschil in vermogen geleverd aan de trappers en vermogen geleverd aan de band op de weg duidelijk te maken.Waarvoor dank!
(10-Jun-2025, 12:28 PM)datakneder schreef: En dan zijn de foto's ook gemaakt met relatief veel kracht op de trappers, zoals je zou verwachten bij optrekken. Deze krachten heb ik niet bij een constante snelheid vooruit, ergo dan is het effect dus ook veel minder.Correct me if I'm wrong (echt, please do, want ik ben geen fysicus!), maar ik zou verwachten dat het verlies lineair is. Zou dus betekenen dat ik op constante snelheid hetzelfde percentage aan vermogen verlies als wanneer ik een paar kilowatt door de trappers jaag.
Meer stijfheid in de fiets zal dus vooral effect hebben bij het optrekken, en dus ook vooral effect hebben op routes waar veel opgetrokken moet worden.
Dat zou in ieder geval ook mede verklaren waarom een "kale" DF op het circuit niet competitief is, maar bij normaal gebruik op de openbare weg zeker wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.