11-Jun-2025, 04:33 PM
(11-Jun-2025, 11:48 AM)365cycle schreef: Een ketting "veert" volgens mij niet echt als een elastiekje, of in ieder geval zo weinig dat het niet meetbaar is.
Ik denk dat het vooral vering en andere torderende onderdelen van de fiets zijn die voor vermogensverlies zorgen.
Volgens mij voelt dat zo omdat de meeste ligfietsen/velo's meters lange kettingen hebben wat best wel wat weegt. vervolgens bijna over de gehele lengte van de fiets over kettingwieltjes en/of buisjes gedrapeerd, als je dan druk zet op de trappers word eerst de ketting strak getrokken in plaats van direct vooruit.
Al zit de ketting bij de DF bijvoorbeeld HEEL erg strak, en is de rest van de fiets daarop geoptimaliseerd. Het moment dat er maar een beetje speling in komt merk je gelijk dat het trappen anders voelt en de derailleur schakelt met meer herrie. (Mijn ervaring tenminste, gezien ik tijdens de koop van de DF veel met afstellen ben bezig geweest)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)